לתרומה
חפש
דף הבית
מבזקים

בית המשפט קיבל את הערעור - ניתן להגיש תובענות ייצוגיות על עישון במקומות ציבוריים

11.05.15 00:00

הודעה על ההצלחה במניעת עישון במקומות ציבוריים: בית המשפט העליון קיבל את הערעור בנושא, וקבע כי ניתן להגיש תובענות ייצוגיות בגין עישון במקומות ציבוריים.

מדובר בתביעות בסך מיליוני ₪ בכל מקרה של חשיפה לעישון

 

 

האגודה למלחמה בסרטן הופיעה בתיק זה כ"ידידת בית המשפט"

 

היום (11.5) בצהרים, קיבל בית המשפט העליון את הערעור על פסק דין של בית המשפט המחוזי בת"א בנושא, בהליך אליו הצטרפה האגודה למלחמה בסרטן כ"ידיד בית המשפט" באמצעות עו"ד עמוס האוזנר. (פרטי ההליך: ע"א 414/14 אפרתי נ. אספרסו בר בע"מ).

 

בהרכב נשיאת בית המשפט העליון השופטת נאור והשופטים הנדל וסולברג, נקבע כי ניתן להגיש תובענות ייצוגיות על ידי מי שנחשף לעישון במקומות ציבוריים. ספק שהיה קיים עד כה הוסר: מדובר בכך, שבית המשפט המחוזי סבר כי משום שניתן לקיים הליך פלילי כנגד בתי עסק ומקומות בילוי, ואף אולמות שמחה - לא ניתן במקביל את האפשרות לתובענה ייצוגית.

 

הערעור על כך נתקבל כאמור היום.

 

מכאן ולהבא אין עוד כל ספק, וניתן בכל מקרה של חשיפה לעישון - להגיש תביעה, ולכוונה להיות תובענה ייצוגית.

 

תובענה ייצוגית משמעה, שמי שנחשף לעשן יכול להגיש את התביעה: בשמו ובשם כל מי שנחשף לעישון באותו מקום ציבורי, גם אם מדובר באלפי אנשים ואף יותר, כאשר כל אחד מהם יהיה זכאי לפיצוי של כ-1000 ₪ בכל מקרה של חשיפה. מכאן הסכומים הגדולים הקשורים לנושא, היכולים להגיע למיליונים רבים.

 

האגודה למלחמה בסרטן מברכת על פסק הדין העקרוני הזה. האגודה עודדה בשעתו הגשת תביעות פרטיות, ואף הדריכה סטודנטים לסייע בידי אנשים פרטיים להגיש תביעות כאלה. כאשר ההצלחה בתביעות פרטיות (לא ייצוגיות) היתה חלקית בלבד, הפכו התובענות הייצוגיות למרכיב חשוב באכיפת החוק לאיסור העישון במקומות ציבוריים, אשר יש לצערנו לא מעטים מבעלי העסקים שאינם אוכפים אותו.

 

לדברי עו"ד האוזנר: "ברור, כי עסקים כאלה כעת חשופים לתביעות של מיליונים, בהתאם לפסק הדין מהיום של בית המשפט העליון".

 

האגודה מקווה, כי כעת יפחת מאד העישון במקומות ציבוריים בכלל, ולא יהיה עוד צורך בהגשת תביעות כאלה.

 

כאמור הערעור התקבל, והתיק הוחזר לבית המשפט המחוזי לשם שמיעתו לפרטיו.