לתרומה

גורמי סיכון
חכם בשמש

פעילות האגודה להעלאת המודעות למניעת סרטן העור ואבחונו המוקדם

עוד בנושא
גורמי סיכון
המאבק בעישון
חכם בשמש
חכם בשמש - כיצד?
המלצות לשימוש נכון במסנני קרינה
חשיפה לשמש מבעד לשמשות המכונית
כובעים ובגדים כהגנה מפני השמש
חכם בשמש - מידע לילדים ובני נוער
UVA ו- UVB
מיטות ומכוני שיזוף
תכשירי שיזוף שונים
שיזוף בהתזה
חשיפת תינוקות וילדים לשמש
חוברת צביעה - מאי, גיא ונמש חכמים בשמש
שבוע המודעות למניעת סרטן העור ולגילויו המוקדם
פעילות האגודה להעלאת המודעות למניעת סרטן העור ואבחונו המוקדם
על ויטמין D וחשיפה לשמש
נזקי שמש בסקי
חכם בשמש - תשדירים
חוזר מנכ"ל משרד החינוך: התנהגות נכונה בשמש
תזונה נכונה מסייעת גם בהפחתת נזקים לעור
חולי פסוריאזיס הנחשפים לשמש
קרינה אלקטרומגנטית
תזונה ומשקל תקין
פעילות גופנית
כללים לחיים בריאים
אלכוהול וסרטן
גנטיקה וסרטן
גורמי סיכון סביבתיים
מניעה ואבחון מוקדם של סרטן השד
מניעת סרטן המעי הגס
מניעת סרטן צוואר הרחם
אסבסט
המלצות המועצה הלאומית לאונקולוגיה למניעת סרטן
הרצאות בנושאי מניעת סרטן

מידע כללי

נתן להפחית את הסיכון לחלות בסרטן העור באמצעות מניעה של נזקי שמש. כמו כן, ניתן לאבחן מוקדם את סרטן העור, ובכך להעלות באופן משמעותי את סיכויי הריפוי. לכן, יזמה האגודה למלחמה בסרטן בתחילת שנות ה- 90 את שבוע המודעות לסרטן העור במטרה להגביר את מודעות הציבור לחשיבות מניעת נזקי השמש ואבחון מוקדם של סרטן העור.

 

שבוע המודעות נערך, מדי שנה, בשיתוף פעולה הדוק עם קופות החולים, משרד הבריאות, איגוד רופאי העור ואיגוד הכירורגים הפלסטיים, משרד החינוך, המכון לבריאות העובד, רשת המתנ"סים, מקומות עבודה, רשויות מקומיות, צה"ל ועוד.

 

במהלך שבוע המודעות נערכות בדיקות חינם לקהל הרחב בכ - 300 תחנות בדיקה הפרוסות ברחבי הארץ. התחנות מופעלות על ידי רופאים מכל קופות החולים. שבוע מודעות העור נערך כל שנה בתחילת עונת הרחצה.

 

מנתוני משרד הבריאות עולה כי, מאז תחילת המבצע שולש שיעור האבחון המוקדם של מלנומה, ועלה מ- 20% בשנים 1990-93 ל- 40% בשנים 1994-96, דבר המעלה את הסיכוי לריפוי מהמחלה ליותר מ- 90%.

 

עוד עולה מסקר שערכה האגודה למלחמה בסרטן כי: שיזוף הוא OUT:

46% מהילדים בגילאי 12-13 ו-45% מהמבוגרים חושבים שזה כבר לא אופנתי להשתזף. למעלה מ-90% מהילדים והמבוגרים בטוחים ש'לא שווה' להשתזף מכיוון שהדבר פוגע בבריאות.

עוד עולה כי כ-71% מהישראלים המבוגרים מקפידים ללכת לים לפני 10 בבוקר ואחרי 4 אחה"צ בשעות בהן קרינת השמש נמוכה ופחות מזיקה. עוד עולה, כי במיוחד הורים לילדים נוהגים להימנע מללכת לים בשעות בהן קרינת השמש מסוכנת (כלומר בין השעות 10-16). כ- 80% מההורים לילדים לא נוהגים לבלות בים או בבריכה בשעות אלו.

הסברה לציבור באמצעות כלי תקשורת

האגודה יוזמת, מפיקה ומשדרת קמפיינים תקשורתיים לקידום המודעות לחשיבות מניעת נזקי שמש ולאיבחון מוקדם של סרטן העור בכל אמצעי התקשורת. כמו כן, משקיעה האגודה מאמצים גם במגזרים השונים באוכלוסייה כגון המגזר הרוסי והערבי.

 

האגודה יזמה אף מסע ההסברה לבני נוער, במסר שעיקרו הנזק הבלתי הפיך של חשיפה לא מבוקרת לשמש.

בזכות שיתוף פעולה עם אמצעי התקשורת השונים - טלוויזיה, רדיו, עיתונות ועוד, אנו מצליחים למקסם את החשיפה התקשורתית.

שיתוף פעולה עם ערוצי הילדים בטלוויזיה

האגודה למלחמה בסרטן ממשיכה ליזום דרכים יצירתיות וחדשניות בכדי להגביר את המודעות של הילדים לחשיבות מניעת נזקי שמש.

שיתוף פעולה מתמשך בין האגודה למלחמה בסרטן לערוץ הילדים מניב תכניות חדשניות באמצעותן מועבר המסר בדרכים יצירתיות וחדשניות.

בשנת 2010 המשיך שיתוף הפעולה עם ערוץ הילדים שבמסגרתו צולמה גרסה חדשנית לקליפ המיתולוגי של חכם בשמש בכיכובה של רוני דואני ובהשתתפות טל מוסרי, דון לני גבאי, מושיק גלאמין ולהקת הילדים "קצברס". הקליפ המקורי של חכם בשמש, נכתב ועלה לראשונה לשידור בערוץ הילדים בשנת 1995, העביר מסרים חינוכיים שמטרתם להימנע מחשיפה לשמש והפך ל"הימנון" מיתולוגי וזכיר בקרב מאות אלפי ילדים בישראל. בגרסה השנייה שצולמה מספר שנים אחר כך כיכב מאור כהן ועתה את הגרסה השלישית. "חכם בשמש" שודר בערוץ הילדים ובמקביל נערכה פעילות אינטראקטיבית באתר ערוץ הילדים, בו הוצעו לילדים, בין השאר, מדבקות של חכם בשמש.

הקליפ עצמו כולל מסרים חינוכיים ובריאותיים, המבוססים על מילים המרכיבות את ראשי התיבות של המושג חכם בשמש. ח - חיפוש צל, כ - כובע, מ - משקפיים ב - ביגוד מתאים, ש - שעות בטוחות, מ - מקדם הגנה וש - שתייה מרובה. בקליפ רואים מסיבת בריכה של ערוץ הילדים בהשתתפות, ילדים, מנחים ודמויות מוכרות מהערוץ הנופשים בבריכה תוך כדי הופעה של רוני דואני ששרה ומעבירה את המסרים של חכם בשמש.

שיתוף פעולה מתמשך עם ערוץ דיסני 2010
האגודה למלחמה בסרטן וערוץ דיסני יצאו גם הן יחדיו בקמפיין הסברה חינוכי משותף "חכם בשמש" העוסק בהתנהגות חכמה בשמש, בכיכובם של הדמויות האהובות: מיקי מאוס, דונלד דק, גופי ודייזי.

במסגרת הקמפיין שודרו בערוץ דיסני קליפים של אנימציה אשר לימדו את הילדים הקטנטנים אודות התנהגות נכונה בשמש ועסקו בשעות בטוחות לשהייה בשמש, חשיבות השימוש בקרם הגנה, שתייה מרובה וביגוד נכון וזאת באמצעות הדמויות האהובות של מיקי והחברים.

בנוסף, עבור הילדים הבוגרים יותר, העלו בערוץ דיסני, מערכונים הומוריסטיים באורך של 30-60 שניות, אשר תוכנם הותאם במיוחד לילדים בגילאי 6 עד 14. הקליפים בכיכובו של "מיקי" (תומר אופנר) כוכב הסדרה "בילי" שנכתבו במיוחד לילדים, עוסקים בנושא התנהגות חכמה בשמש. הקמפיין מורכב מסדרת מעברונים אשר פונים אל הצופים בנימה היתולית ומלמדים אותם את עקרונות "חכם בשמש".

שיתוף הפעולה כלל גם פעילות אינטרנטית מהנה באתר דיסני.

לאור הפרויקטים בערוצי הילדים, קיבלה האגודה למלחמה בסרטן אלפי פניות מילדים המבקשים לקבל מדבקות ועלונים בנושא 'חכם בשמש'.

הפצת מידע

האגודה כותבת ומפיקה עשרות חוברות, עלוני מידע, כרזות ומדבקות בשפות עברית, ערבית רוסית, ולאחרונה אף בצרפתית.

מאות אלפי עותקים בנושאי מניעת נזקי שמש ואיבחון מוקדם של סרטן העור נשלחים ללא תשלום לציבור, למוסדות וארגונים.

חומר ההסברה מיוחד פותח גם לילדים ולבני נוער וכולל חוברות קומיקס שאייר אורי פינק, זאת לאחר שמחקרים הראו כי ילדים נהנים לקרוא קומיקס. ועלונים לילדים בשיתוף עם ערוץ הילדים.

עלון חדש "מי גאון של אמא?" הופק ומופץ להורים לילדים להנחותם כיצד להגן על ילדיהם.

האגודה למלחמה בסרטן מהווה מקור מידע עיקרי בארץ בנושא מניעת נזקי שמש לאמצעי התקשורת, מכוני מחקר, בתי חולים, מערכת החינוך ולציבור הרחב. כל זאת ללא תשלום.

כמו כן, מסייעת האגודה באספקת חומר הרקע הנדרש להכנת כתבות ומאמרים לאמצעי התקשורת, תוך דגש גם על עיתוני הנוער.

הרצאות

אלפי הרצאות ניתנות לתלמידים ברחבי הארץ במסגרת מערכת החינוך מגיל גן ועד תיכון ובכלל. כמו כן, מופעלות תכניות למניעת נזקי שמש. מדריכי האגודה, שהוכשרו במיוחד מרצים בפני בני נוער בבתי-ספר, במתנ"סים, בתנועות נוער, בגני ילדים, בקייטנות ועוד. לרשות המרצים עומד גם חומר הסברה אור-קולי. במקביל מחולק חומר הסברה רב ומגוון במערכת החינוך חינם לכל דורש.

 

ימי עיון ברחבי הארץ

בנוסף למערך ההרצאות, עורכת האגודה השתלמויות וימי עיון לאנשי מקצוע בנושא מניעת נזקי שמש, לדוגמא: ימי עיון לאחיות בתי ספר, לרופאי צה"ל, גננות וכד'.

 

פעילות הסברה בגני הילדים ובקייטנות

הורחבה הפעילות במערכת החינוך להעלאת מודעות הילדים והוריהם לחשיבות ההגנה מפני נזקי השמש. האגף לחינוך קדם יסודי במשרד החינוך, בשיתוף עם האגודה למלחמה בסרטן מפיצים לכל גני הילדים חומר הסברה, והנושא נלמד כחלק מתוכנית הלימודים בגני הילדים.

 

פורסמו המלצות למפקחות לגננות לארגן את סדר היום בגן בהתאם להנחיות למניעת חשיפתם של הילדים לשמש.

 

כמו כן, ניתנות במהלך חופשת הקיץ הרצאות רבות בקייטנות למדריכים ולילדים הנופשים בקייטנה, במטרה להעלות את המודעות לחשיבות מניעת נזקי שמש במהלך חופשת הקיץ.

 

הסברה באגודות הספורט

האגודה יצרה קשר עם אגודות הספורט השונות, וזאת בעקבות דאגה שהביעו הורים של ספורטאים צעירים הנחשפים לקרינת השמש בשעות מסוכנות, במסגרת אימוניהם.

האגודה הביאה לידיעת גורמים מקבלי החלטות באגודות הספורט השונות את חשיבות התאמת האימונים לשעות בהן הקרינה אינה מרובה, ואת השימוש באמצעי ההגנה הנוספים (צל, חולצה, כובע, משקפי שמש, שתייה מרובה וקרם הגנה).

 

 

חוברות הדרכה לצוות המקצועי

האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף עם המחלקה לחינוך לבריאות בקופ"ח כללית ומשרד החינוך התרבות והספורט הוציאה חוברת הדרכה למורים בבתי הספר בנושא מניעת נזקי השמש. התוכנית מלווה בקלטת וידאו. כמו כן, מספקת האגודה לכל דורש סדרת שקופיות וחומר הסברה חינם בנושא.

 

פעילויות בנושא הצללה

מרכז השלטון המקומי נענה לפניית האגודה למלחמה בסרטן, לפרסם הנחיות לרשויות המקומיות בדבר הגנה על הציבור באמצעות הצללה במוסדות חינוך, במבנים ובשטחים ציבוריים.

 

החוברת, שהוצאה במשותף על-ידי מרכז השלטון המקומי, האגודה למלחמה בסרטן, החברה למשק וכלכלה, איגוד מהנדסי ערים בישראל ושירותי בריאות הציבור, הופצה לרשויות המקומיות, כדי להדריך אותן ולהמליץ בפניהן כיצד להתקין הצללה אפקטיבית בגני הילדים, בתי הספר, בריכות שחיה וחופי רחצה, מגרשי ספורט, פארקים, גינות ותחנות אוטובוס ומוניות.

 

ההמלצות מבוססות על המלצותיה של ועדה רב מקצועית מטעם המכון לבריאות סביבתית באוסטרליה, שהותאמו לתנאים בישראל.