לתרומה

סרטן השד
מניעה ואבחון מוקדם

הנחיות והמלצות האגודה למלחמה בסרטן לנשים למניעה, איבחון מוקדם של סרטן השד ושמירה על אורח חיים בריא

עוד בנושא

לרגל חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד אשר מצוין בישראל ובעולם בחודש אוקטובר

 

חודש המודעות לסרטן השד

 

סרטן השד היא מחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב נשים ברחבי העולם. ההערכה היא שבכל שנה מתגלים 1.7 מיליון מקרים חדשים של סרטן השד. גם בישראל סרטן השד היא המחלה השכיחה ביותר בקרב נשים, ומדי שנה מאובחנות יותר מ-5,000 חולות חדשות. כ-90% מהחולות עשויות להחלים ממחלתן הודות לגילוי המחלה בשלב מוקדם. שמירה על אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית, משקל גוף תקין, תזונה בריאה, הגבלת אלכוהול והימנעות מעישון, יכולים להפחית את הסיכון לחלות. הוכח מדעית כי הנקה מפחיתה את הסיכון של האם לחלות בסרטן השד, ועל כן מומלץ להניק. טיפול הורמונלי חלופי להקלת תסמיני גיל המעבר עלול להעלות במעט את הסיכון לחלות בסרטן השד, השחלה והרחם, לכן חשוב להתייעץ עם רופא הנשים על יתרונות וחסרונות הטיפול.

 

לרגל חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד אשר מצוין בישראל ובעולם במהלך כל חודש אוקטובר מעניקה האגודה למלחמה בסרטן המלצות והנחיות לנשים למניעה ואבחון מוקדם של סרטן השד , וקוראת לנשים לעודד נשים אחרות לקבל אחריות על בריאות ולשתף אותן במידע בנושא בפייסבוק, בווטסאפ, בארוחות המשפחתיות ובעבודה:

 

הגבירי את הפעילות הגופנית

  • עוד ועוד מחקרים מוכיחים כי קיים קשר בין פעילות גופנית לירידה בסיכון לחלות בסרטן השד, בעיקר אחרי גיל המעבר.

  • מעריכים כי חוסר בפעילות גופנית גורם ל-16-10% ממקרי סרטן השד.

    הפעילות הגופנית מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השד, גם ללא קשר לגורם הסיכון הקשור למשקל הגוף.

  • הקשר בין פעילות גופנית ובין הפחתת הסיכון לסרטן השד חזק יותר כאשר הוא מתקיים במשך כל החיים, אולם הוא יועיל גם אם הפעילות הגופנית תתחיל בכל שלב בחייך.

  • כיום ידוע כי פעילות גופנית יעילה גם בהפחתת הסיכון לחזרת המחלה, למי שהתמודדה עם סרטן השד.

  • עשי זאת בדרך שלך - בחרי פעילות גופנית שאת אוהבת ושלבי אותה באורח החיים שלך.

  • התייחסי לזמן האימון כאל פגישה מיוחדת, וצייני זאת ביומנך, כפי שאת קובעת פגישת עבודה או בילוי עם חברים.

  • נסי לכלול בשגרת החיים שלך גם פעילות גופנית מתונה, כגון הליכה מהירה, עלייה במדרגות בכל הזדמנות אפשרית, טיול עם הכלב, ירידה מהאוטובוס תחנה אחת לפני התחנה הקבועה וכדומה.

 

טיול  עם כלב

 

  • התחילי לאט, עשי כפי יכולתך ובהדרגה נסי להגביר את העצימות, את זמן הפעילות ואת התדירות. מומלץ להגיע לשילוב של 30 דקות של פעילות גופנית ברוב ימות השבוע.

  • במקום להיפגש עם חברה בבית קפה או במסעדה, נסו לתאם הליכה משותפת - ונהלו את השיחה תוך כדי צעידה.

  • תוכלי להיעזר בתגמולים וחיזוקים, עבור כל יעד שתשיגי, פנקי את עצמך במשהו מיוחד, חזיית ספורט חדשה, טייץ צבעוני, בקבוק מים רב שימושי וכדומה.

 

בחרי בתזונה בריאה

  • מחקרים לא הוכיחו בוודאות קשר בין סוגי מזון מסוימים לבין הסיכון לחלות בסרטן השד, אך נמצא כי תזונה בריאה ומאוזנת יכולה להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד.

  • תפריט יומי מאוזן, שמשמעו צריכת שומן שאינה עולה על 30 אחוז מהצריכה היומית, שילוב ירקות ופירות, אכילת דגנים מלאים והגבלת בשר אדום ובשר מעובד, יגדיל את הסיכוי שלך ליהנות מבריאות טובה ומאנרגיה רבה יותר.

  • צריכת אנרגיה גבוהה, בייחוד בשילוב עם הוצאה נמוכה של אנרגיה, מובילה לעודף משקל ולהשמנה המגבירים את הסיכון לחלות בסרטן השד.

  • שני בהדרגה את ההרגלים ובחרי בתזונה בריאה ומאוזנת, הכוללת את כל אבות המזון, סיבים תזונתיים, ירקות ופירות.

  • כשאת מתלבטת מה לאכול, בחרי באפשרויות הבריאות.

  • הימנעי מאכילת מזונות עתירי קלוריות, עשירים בסוכר, בשומן ובמלח.
    בדקי את ההרכב התזונתי על גבי התווית, ושימי לב לרשימת הרכיבים, לתכולת השומן, הסוכר ולגודל המנה.

  • המעיטי בצריכת בשר אדום ומזון מעובד, מעושן, מטוגן ומשומר.

  • המעיטי בצריכת אלכוהול.

  • שתי מים והגבילי צריכת משקאות ממותקים בסוכר ובממתיקים מלאכותיים.

 

שמרי על משקל גופך

  • עודף משקל וחוסר פעילות גופנית אחראים ל-33-25% ממקרי סרטן השד.

  • שמירה על ערכי מדד מסת גוף (BMI) שבין 18.5 ל-24.9 חשובה להפחתת הסיכון של נשים לחלות בסרטן השד.

  • עודף משקל (מדד מסת גוף של 25 או יותר) או השמנת יתר (ערך BMI של 30 או יותר) הם גורמים חשובים המובילים לסיכון גבוה להופעת סרטן שד לאחר גיל המעבר.

  • בני אסטרטגיית בריאות, הכוללת פעילות גופנית ותזונה מאוזנת היטב.

  • אכלי את כמות המזון המתאימה לגופך כדי לשמור על משקל תקין.

  • דאגי שהצלחת שלך תהיה תמיד צבעונית: ירקות ופירות מוסיפים צבע לצלחת, ולכל צבע - יתרונות בריאותיים משלו.

  • שמרי על BMI שלך ברמות שבין 18.5 ל- 24.9 במשך כל חייך הבוגרים.
    באינטרנט תמצאי מחשבוני מדד מסת גוף פשוטים לשימוש.

  • מדידת היקף מותניים הוא כלי יעיל להערכת שומן בטני - היקף מותניים גבוה מ-80 ס"מ (לנשים), מהווה גורם סיכון.

  • מדד יעיל נוסף הוא היחס שבין היקף המותניים להיקף הירכיים - יחס גבוה מעיד על הצטברות שומן באזור מרכז הגוף.

  • ניתן לפנות לדיאטנית קלינית מוסמכת אם את מתקשה להתמודד עם השינוי התזונתי בכוחות עצמך או לפורום תזונה הנמצא באתר האגודה למלחמה בסרטן בלינק הזה.

 

הפחיתי ככל האפשר את גורמי הסיכון המוכרים לסרטן השד

  • כיום ידוע כי ניתן להפחית את הסיכון לתחלואה ולתמותה מסרטן על ידי אימוץ אורח חיים בריא - ביצוע פעילות גופנית, הקפדה על תזונה בריאה ומאוזנת ושמירה על משקל גוף תקין.

  • מחקרים רבים מצביעים על גורמי סיכון הקשורים במחלות הסרטן - עישון, אלכוהול, חשיפת יתר לשמש, חשיפה לחומרים הידועים כמסרטנים.

  • עישון מעלה את הסיכון לחלות במחלות סרטן שונות, בהן סרטן השד. הימנעות מעישון סיגריות, ומוצרי טבק בכלל, כולל נרגילה, תפחית את הסיכון לחלות. נמצא במחקרים כי העישון מקצר את תוחלת החיים בכ-10 שנים!

  • הסיכון להתפתחות של סוגי סרטן שונים עולה עם העלייה בכמות האלכוהול הנצרכת על בסיס קבוע.

  • כאשר את עורכת קניות בסופרמרקט או מזמינה מנה במסעדה, זכרי את גורמי הסיכון, והימנעי ממזון מעובד, מטוגן, מלוח, משומר ומעושן. בחרי באפשרויות הבריאות יותר.

  • מצאי את האיזון המתאים לך בין תזונה לפעילות גופנית.

  • הימנעי מאימוץ דפוסי התנהגות העלולים להגביר את הסיכון לחלות בסרטן, כגון עישון, חוסר פעילות גופנית, השמנת יתר וצריכת אלכוהול.

  • אמצי אורח חיים בריא יותר, הכולל תפריט מאוזן והגבלת שתיית אלכוהול (עד כוסית ליום).

 

אם מלאו לך 50 - אל תשכחי לבצע בדיקת ממוגרפיה

  • ממוגרפיה היא בדיקת הדמיה הנחשבת היום לשיטה הטובה ביותר לזיהוי גידול סרטני בשד בשלב מוקדם, לפני שניתן לזהות אותו במישוש.

  • בישראל יזמה האגודה למלחמה בסרטן תוכנית סריקה בממוגרפיה לנשים הנמצאות בסיכון רגיל, המופעלת יחד עם משרד הבריאות בשיתוף כל קופות החולים, במסגרתה נשלח אליהן זימון לביצוע הבדיקה.

  • הכירי את שדייך. בכל גיל ובכל מצב (הריון, הנקה וכד') אם גילית שינוי כלשהו, כגון התקשות,  גוש, הפרשה מהפטמה או ציור ורידים מוגבר בשד -  פני מיד לרופא/ה ודרשי לברר את טיבו.

  • ניתן לבצע בדיקת שד פעם בשנה על ידי רופא מומחה בבדיקת שד (יש לציין, כי בדיקת שד ידנית לא הוכחה כאמצעי המפחית את התמותה מסרטן השד).

  • מומלץ לכל אישה מגיל 50 ועד 74 לעבור בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים. 


לנשים בסיכון גבוה ולבעלות היסטוריה של סרטן במשפחה:

  • לנשאית גנטית ולאישה שקרובת משפחה שלה בדרגה ראשונה (אם, אחות) חלתה בסרטן השד, מומלצת בדיקת ממוגרפיה מגיל 40, אחת לשנה, או מוקדם יותר, בהתאם להמלצות הרופא.

  • לנשאית מוטציות בגנים 1/2BRCA  וגני אחרים, ולנשים בקבוצות סיכון נוספות, מומלץ לבצע בדיקת MRI של השד אחת לשנה, בהתאם להמלצות משרד הבריאות. הבדיקה מומלצת גם לנשים שהוגדרו כבעלות סיכון של יותר מ-20% לחלות בסרטן השד במשך חייהן (פירוט כל ההתוויות המאושרות בסל, ניתן למצוא באתר האגודה: www.cancer.org.il)

  • אישה/נערה שעברה הקרנות לבית החזה (בדרך כלל כטיפול במחלת לימפומה מסוג הודג'קין), בעיקר לפני גיל הפריון, נמצאת בסיכון מוגבר לחלות בסרטן השד, ומומלץ כי תבצע מעקב רפואי לגילוי מוקדם בהתאם להמלצות הרופא.

 

ייעוץ גנטי

  • אישה שחלתה בסרטן שד או שחלה, ובייחוד אם יש לה סיפור משפחתי, חשוב שתפנה לייעוץ גנטי שבעקבותיו יוחלט אם יש צורך בבדיקה גנטית. התשובה עשויה להשפיע על אופן הטיפול שיוצע לה, והיא תוכל לשקול אפשרויות להפחתת הסיכון שלה. 

  • לאישה שקרובת משפחה שלה מדרגה ראשונה חלתה בסרטן שד או שחלה, מומלץ לקבל מרופא המשפחה הפניה לייעוץ גנטי. במסגרת הייעוץ תתקבל החלטה אם על האישה לבצע בדיקה גנטית לשלילת או למציאת גורם סיכון תורשתי למחלה. 

  • אישה שאובחנה כנשאית המוטציות בגנים 1/2BRCA, יכולה להפחית את הסיכון לחלות. ניתן להתייעץ עם הרופא המטפל גם ביחס לטיפול תרופתי, המפחית את הסיכון לחלות (טמוקסיפן, רלוקסיפן וכד').

 

  • תוכנית הסיכוי שבסיכון של האגודה למלחמה בסרטן הוקמה בסיוע קרן NCF

    (The Northern Charitable Foundation) ובשיתוף הקונסורציום הישראלי לאבחון גנטי של סרטן שד ושחלה, במטרה לסייע בביצוע הבירור. באתר האגודה למלחמה בסרטן ניתן למלא שאלון קצר לבירור נטייה גנטית לחלות בסרטן שד ושחלה: 

    לקבלת העלון הסיכוי שבסיכון או עלון בנושא איבחון מוקדם פני בשיחת חינם לטלמידע  של האגודה למלחמה בסרטן המאויש 24 שעות ביממה בטל 1-800-599-995.

  • לאגודה למלחמה בסרטן פורום מיוחד בנושא נשאיות גנטיות ונשים בסיכון גבוה לחלות בסרטן השד והשחלות הנמצא בלינק הזה.

 

עודדי נשים אחרות לקבל אחריות על בריאות השד ולאמץ אורח חיים בריא

  • הבחירות שאת מבצעת כיום, יכולות להשפיע על בריאות השד שלך בעתיד. התחילי לבצע בחירות אחראיות בחיי היומיום.

  • שתפי את חברותייך והנשים הקרובות אלייך, בפייסבוק, בווטסאפ בארוחות משפחתיות בעבודה, ועודדי אותן לנהל אורח חיים בריא יותר.

  • היכנסי לאתר האגודה למלחמה בסרטן כדי ללמוד עוד על מניעה ואבחון מוקדם וכן לפורום סרטן השד ולפורום תזונה.

 

המידע מבוסס על החוברת, לבחור בריא - בריאות השד נתונה בידייך, שנכתבה על ידי האגודה למלחמה בסרטן. ניתן לקבלה ללא תשלום במוקד ה'טלמידע'® של האגודה למלחמה בסרטן המאויש 24 שעות ביממה. כמו כן ניתן לקבל מענה על שאלות, עלוני מידע בנושא אבחון מוקדם של סרטן השד, מידע על הטיפולים השונים לסרטן השד, שירותי תמיכה לחולות, ייעוץ מיני ופוריות למתמודדות עם סרטן השד, מידע על מחקרים קליניים בתחום סרטן השד ועוד.

'טלמידע'®:  1800-599-995

מעודכן לחודש ספטמבר 2018