לתרומה

מידע לחולים
קבוצות ומרכזי תמיכה

קבוצה בהבעה ויצירה

עוד בנושא
מידע לחולים
מוקדי מידע ותמיכה
פורומים מקצועיים
תרופות וטיפולים
קבוצות ומרכזי תמיכה
פעילויות במרכז תמיכה "חזקים ביחד" - 'בית מטי' גבעתיים
קבוצת אובדן ושכול לצעירים שאיבדו הורה בשל מחלת הסרטן (גילאי 20-35)
הדרכת הורים במקרים בהם אחד ההורים חולה בסרטן
קבוצת תמיכה לנשים המתמודדות עם סרטן שד גרורתי
קבוצת תמיכה להורים המתמודדים עם ילד בוגר חולה
קבוצות תמיכה לצעירים ומבוגרים המתמודדים עם מחלת הסרטן
קבוצת תמיכה לחולי סרטן הערמונית
קבוצת תמיכה לנשים בריאות נשאיות גנטיות/בסיכון לחלות בסרטן שד ושחלה
קבוצת תמיכה לחולי סרטן ובני/ת זוגם/ן
קבוצת תמיכה להורים המתמודדים עם שכול ילדים בוגרים
קבוצת תמיכה להורים המתמודדים עם שכול ילדים צעירים עד גיל 25
קבוצת תמיכה לנשים צעירות המתמודדות עם מחלת הסרטן
קבוצת "בוגרים צעירים"
קבוצה בהבעה ויצירה
פעילויות במרכז תמיכה 'חזקים ביחד' ירושלים
פעילויות במרכז תמיכה 'חזקים ביחד' חיפה
פעילויות במרכז תמיכה 'חזקים ביחד' עפולה
פעילויות תמיכה - מרכז
פעילויות תמיכה - שרון
פעילויות תמיכה - צפון
פעילויות במרכז התמיכה 'מעגן' באר שבע
פעילויות תמיכה - דרום
פעילויות תמיכה - ירושלים והסביבה
מחקרים קליניים בישראל
התמודדות ושיקום
פעילויות למחלימי סרטן
זכויות חולי הסרטן
ארועים וימי עיון
סקירת מאמרים
סיפורי התמודדות
ארגון בעלי סטומה
טיפול ביתי תומך
שירותי הוספיס
מעון צ'ארלס קלור
טפסים לביטוח לאומי
אתר 'כמוני'
אתרים נוספים
גנטיקה וסרטן
מידע מותאם לכל חולה

במסגרת הפעילויות במרכז "חזקים ביחד", פועלת קבוצה בהבעה ויצירה אותה מנחה נילי קוזלובסקי, תרפיסטית בהבעה ויצירה.

ניתן להרשם לקבוצה בטל. 035721630 או בטל. 035721678

 

 

 

 

מהי קבוצה בהבעה ויצירה?

מאת נילי קוזלובסקי, מנחת הקבוצה

 

תחנות בזמן הווה

עבור חולי סרטן ההווה הינו תחנה. תחנה המאופיינת כשבר שמפריד בין העבר לעתיד אך, גם כהזדמנות. הזדמנות לאסוף את שברי החיים ולחבר אותם עד שיתאחו למשהו מחודש ואולי אפילו טוב יותר מהמקור. השבר, האיסוף והחיבור, והאיחוי באו לידי ביטוי ביצירותיה של לאה אותם יצרה במהלך השתתפותה בקבוצה בהבעה ויצירה.

 

במסגרת מרכז התמיכה "חזקים ביחד" של האגודה למלחמה בסרטן,  אני מנחה קבוצה שהייחוד שלה טמון בכלי הטיפולי - הבעה ויצירה בדגש על אמנות חזותית. האמנות הינה מראה שמשקפת את העולם הפנימי החווייתי באמצעות חומרים ודימויים ומשמשת כתיעוד ועדות שהחזרה אליו בכל עת מאפשרת לראות את הדרך שנעשתה ואת התהליך התרפויטי. לעקוב האם ואיזה שינוי חל בסיפור הנרטיבי האישי של המשתתפות בעקבות התהליך שחוו בקבוצה. נרטיב (סיפר) הינו בנייה או פרשנות של תפיסת עולם המעוצבת באמצעות נקודת מבט תרבותית ו/או אישית. (המאמר כתוב בלשון נקבה משום שמניסיוני רוב המשתתפות בקבוצות הן נשים. אך, האמור מתאים גם לגברים).

 

בתחילת קבוצה ובכל פעם שמצטרפות משתתפות חדשות, במסגרת הפעילויות להיכרות, הן המשתתפות החדשות והן הוותיקות מתבקשות ליצור כרטיס ביקור אישי. באמצעות כרטיס הביקור הן מספרות לקבוצה את הנרטיב שלהן. לאורך זמן, מעקב אחר השינויים שנצפים בכרטיסי הביקור מלמד על השינויים והתמורות שהמשתתפות בקבוצת התמיכה עברו.

 

היצירות "תחנות בזמן" תיעדו תהליכי שינוי ותמורות שלאה עברה תוך כדי התמודדותה בהשלכות של מחלת הסרטן. תהליך שבא לידי ביטוי בכרטיסי ביקור תקופתיים אותם יצרה. חשוב לי לציין שקיבלתי את רשותה של לאה להציג את יצירותיה לקהל הרחב.

 

לאה החולה בסרטן נעזרה בקבוצת התמיכה במקביל לטיפולים הרפואיים. היא בחרה להשתתף בקבוצה שהכלי האמנותי נמצא בה במרכז הפעילות התמיכתית. את שלושת כרטיסי הביקור יצרה בפרק זמן של שנה וחצי. את השינויים אפשר לזהות מההבדלים שחלו באופי האותיות וביחסי דמות- רקע. כשהדמות יוצגה על ידי שמה של היוצרת. והרקע על ידי כל מה שנמצא בסביבת הדמות.

 

בכרטיס הביקור הראשון אפשר לזהות סיפור של שבר רגשי שנוצר כתוצאה מקטיעה של רצף ושיגרת החיים. בכרטיס ביקור השני, לאחר תהליך של תמיכה רגשית, כבר אפשר לזהות שינוי בהצגת הנרטיב האישי. שינוי שאופיין באיסוף וחיבור של חלקי העצמי שלה (רגשות, אמונות, תפיסות והשקפות). כעבור כשישה חודשים נוספים של פעילות יצירתית, כרטיס הביקור השלישי אותו הציגה מתאפיין באיחוי (באחידות אינטגרטיבית).

 

אני זוכרת את הפגישה הראשונה שלנו בקבוצת התמיכה של החולים בסרטן. התרשמתי מההופעה החיצונית המטופחת של לאה. לאה חייכה באומץ שהתקשה להסתיר את הכאב והמצוקה. כשסיפרה את סיפורה הדמעות אותן ניסתה בכל כוחה להחזיק פרצו. היא התנצלה במבוכה על כך שהדמעות לא נשמעו לה. היא ממש לא התכוונה לבכות. אמרה שלדמעות יש כנראה עצמאות משל עצמן.

 

באותה פגישה לאה בחרה ליצור כרטיס ביקור שכותרתו "תחנות בזמן". 

הציור נעשה על דף מחשב לבן עליו ציירה ואיירה את שמה. כל אות ייצגה ויזואלית תחנה בזמן: האות הראשונה - ל' ייצגה עבורה עבר עם שורשים. האות השנייה - א' ייצגה הווה רותח. והאות השלישית ה - ה ייצגה עתיד פרחוני ומלא תקווה. אותיות השם צוירו בצבע אחד בעפרון אפור. הכתב מרובע ותוכנו התפרץ וגלש מעבר לגבולות האותיות. ההתפרצות והגעשות מעבירים חוויה של שבר, טראומה, זעזוע. או כפי שלא פעם המשתתפים בקבוצות התמיכה משתמשים בביטוי "העולם חרב עלי". בכרטיס הביקור אין כל התייחסות לרקע. אי ההתייחסות לרקע יכולה להעיד על הרגשת הנתק והדחייה של לאה, באותה תקופה, מהסביבה הבריאה. רמז לכמיהה לקשר עם הסביבה אפשר לזהות בתוספות של מילים בגוף הכרטיס שמטרתם להסביר את עצמה. כשסיימה לצייר אמרה: "חבל שבחרתי דף דק. זה לא יחזיק מעמד". כדי לייצב את הדף הדביקה אותו על מצע של בריסטול לבן שיצר מסגרת לכרטיס. לפעולה זו של ייצוב הכרטיס ומסגורו הייתה משמעות סימבולית. לאה הבינה אינטואיטיבית שכדי להחזיק מעמד ולצלוח תקופה קשה זו היה עליה להתחזק באמצעות תמיכה במסגרת מכילה.

 

את כרטיס הביקור השני יצרה כעבור שנה. כשהנחיתי ליצור כרטיס ביקור אמרה במבוכה שהיא לא ידעה איך להציג עצמה בכרטיס ביקור עקב תחושת הבלבול שהייתה שרויה בו. המחלה שינתה את כל מה שידעה על עצמה. העצה שלי הייתה שיש באפשרותה להתחיל ממשהו שהיא כן ידעה על עצמה ושהמחלה לא שינתה ושתתקדם משם. לדוגמא: שהיא רעייה, אם וכו'. 

כרטיס הביקור אותו יצרה הינו בעל נוכחות חזקה יותר מאשר בכרטיס הראשון. במרכז כרטיס הביקור מיקמה את ראשי תיבות של שמה ושם משפחתה. האותיות בכתב מרובע שמכיל ומחזיק את תוכנו - תמונת פאזל. כדי שחלקי פאזל יתחברו לשלם עליהם להיות מותאמים. אין הרבה ברירות . בפאזל, או שהחלקים מותאמים או שלא. חלקי הפאזל נצמדו והשתלבו זה בזה ויחד עם זאת שמרו על בידולם כשהופרדו על ידי קווי מתאר שחורים. הכרטיס מתאפיין במעבר משימוש בצבע עיפרון יחיד אפור בכרטיס הראשון לשימוש בצבעי פנדה שצבעוניותם עזה ומגוונת. בכרטיס יש ההתייחסות למעגל התמיכה הראשון שהיא המשפחה הגרעינית ויוצגה באות של שם המשפחה. שתי האותיות שייצגו את השם הפרטי ואת שם המשפחה מוקמו במרכז הכרטיס. הן צוירו קרובות זו לזו ודומות באפיונן. הדמיון באפיון של שתי האותיות יכול להעיד על כך שלא רק החולה בסרטן מתמודד עם השלכות המחלה. מחלת בן משפחה משפיעה על כל המשפחה הגרעינית. יחד עם זאת בולט הקונטרסט בין האותיות המקובעות, המרוכזות והדחוסות לבין הרקע העדין והזורם. האותיות והרקע נראים זרים זה לזה. הבלטת היתר של האותיות עשוייה לשקף חיפוש להשתייכות אך עדיין מצביעה על קושי בדיאלוג בין הדמות לסביבתה. גם ביצירה זו לאה ניסתה להסביר עצמה באמצעות הכתיבה בצד הכרטיס "מספר תכונות המשתלבות זו בזו משלימות זו את זו. ישנן גדולות וישנן קטנות יותר. מרגיש לי נוכחות יציבות ויחד עם זאת ריחוף שיוט זרימה." מהתבוננות בכרטיס הביקור אפשר לראות שחל שינוי בנרטיב של לאה. בעוד היצירה הקודמת מאופיינת בשבר וקטיעה, הנרטיב החדש מתאפיין באיסוף וחיבור של חלקי העצמי גם אם הם עדיין מופרדים הן אחד מהשני והן מהסביבה.

 

כרטיס הביקור השלישי נוצר לאחר כחצי שנה נוספת.

גם הפעם לאה מיקמה כמו בכרטיסים הקודמים את שמה במרכז הכרטיס. למרות שהיצירה עצמה דו ממדית, החוויה, כשמתבוננים בה, של עומק ותלת ממדיות. באפיון האותיות ניצפת התפתחות. אותיות השם "לאה" בכרטיסים הראשון והשני מרובעות ושטוחות. בכרטיס השלישי הן עגולות ותלת ממדיות, רכות ואיתנות בו-זמנית. ניתן להבחין בהבדל נוסף בין הכרטיס השני לשלישי. בעוד בכרטיס השני כדי ליצור משהו שלם חלקי הפאזל חייבים להתאים זה לזה באופן מושלם. בכרטיס השלישי אותיות השם "לאה" נמצאים במרחב משותף שמאפשר תנועה, חופש וגמישות. הכרטיס נראה כחלק ששייך לתמונה גדולה יותר. כמו צילום בזום-אין שהתפקס על פריים שמבליט את סיפור הדמות שברקע. הדמות שמיוצגת על-ידי השם "לאה" היא חלק ממשהו שלם ולא מופרדת או מודבקת מהרקע כמו שהייתה בכרטיס השני. יש התייחסות ודיאלוג בין הדמות והרקע. הרקע מחזיק ומכיל את הדמות. הכרטיס מעביר תחושת הכלה. לכל אות מיכל משלה, המיכלים מוכלים על ידי הנהר הזורם שנושא אותם והנחל עצמו מוחזק ומוכל בין גדותיו.

 

אפשר לראות הדרגתיות התפתחותית. מדמות ללא מקום בכרטיס הראשון לדמות ומקום שנמצאים באותו מרחב אך עדיין אין ביניהם קשר בכרטיס השני ואילו בכרטיס השלישי - לדמות שהתמקמה מחדש בסביבתה. נראה שלאה הרגישה שהכרטיס הצליח להביע את מה שהיא רצתה. ובפעם הזאת לא היה צורך בהוספת הסברים כתובים. לאה הסבירה לקבוצה את יצירתה: "הכרטיס מבטא את ההרגשה הטובה שלי למרות המחלה והטיפולים הקשים שאני עוברת. וזה מקרין על התנהלותי ומשפיע לטובה גם על משפחתי." תוך כדי היצירה באמנות והעיבוד המילולי בקבוצה, הנרטיב של לאה המשיך להתפתח ולהשתנות. באמצעות כרטיס הביקור השלישי לאה סיפרה סיפור אחיד ואינטגרטיבי שהעיד על התהליך שעברה והצלחתה לאחות את השברים שנוצרו בעולמה הפנימי, עם התפרצות מחלת הסרטן, הן בתוך עצמה והן במערכת היחסים עם סביבתה.

 

התבוננות נוספת ביצירה שבכרטיס השלישי מגלה קונפליקט אפשרי. הגלים שנושאים על גבן את הסירות מתקדמים בכיוון נגדי לזרם של הנהר. הסיפור של לאה "תחנות בזמן" הוא נרטיב עם פוטנציאל להמשך התפתחות והשתנות .

מאוד מרגש אותי וממלא אותי סיפוק, להיות שותפה לתהליך שלאה עברה. עבורי, כמטפלת בהבעה ויצירה, מאוד מרגש להיות עדה שוב ושוב לכוחות המרפאים של האומנות. התהליך שבו שילוב האומנויות והפעולה היצירתית מאפשרים העלאת תכנים מהעולם הפנימי של היוצרים ועיבודם לתהליך מקל ומרפא.