לתרומה
חפש
דף הבית
מבזקים

עצומת רופאים, אחיות ואנשי בריאות - השוואת המס על טבק לגלגול למס על סיגריות

24.07.18 00:00

אתמול, 23 ביולי 2018, נשלחה לשר האוצר, מר משה כחלון, עצומת רופאים, אחיות ואנשי בריאות, לדרישה לחתימתו הדחופה על צו המשווה את המס על טבק לגלגול למס על סיגריות בחפיסה.

לחץ כאן לעצומה המלאה 


להלן לשון העצומה:


"בישראל מתים בכל שנה כ- 8,000 אזרחים מוות מוקדם כתוצאה משימוש במוצרי טבק, מהם כ-800 בני אדם שאינם מעשנים בעצמם, אך נחשפו לעשן מוצרי העישון באופן כפוי. שימוש במוצרי טבק הוא גורם המוות בטרם עת המוביל בקרב אוכלוסיית ישראל יותר מכל מקרי המוות מאירועי - טרור, תאונות דרכים וזיהום אוויר גם יחד. לא קיים עוד גורם סיכון בודד שהוכח כי הוא ניתן למניעה ואשר משפיע בהיקף כה רחב.

מחקרים מלמדים כי אחד מכל שני מעשנים עתיד למות בטרם עת, וכי רוב המעשנים עתידים לחלות במחלה קשה, כגון סרטן הריאות, התקף לב או שבץ מוחי, ולהמיט סבל רב על עצמם ועל משפחתם. תוחלת החיים של המעשן הממוצע קצרה ב- 12-11 שנים מזו של אדם שאינו מעשן. כ - 50% ממקרי מחלות לב באנשים צעירים מיוחסים לעישון. לצערנו, אנו עדים יום יום לנזקי העישון ולהשפעתם על - איכות החיים ותוחלת החיים של המעשנים ושל אלו החיים בקרבתם ונחשפים לעשן. חלק ניכר מעבודתנו כרוך בניסיונות להפחית את הנזק והסבל הנגרמים מנזקי העישון.

במקביל לירידה של כ- 24% בצריכת סיגריות הנמכרות בחפיסה בעשור האחרון, עלתה צריכת הטבק המיועד לגלגול בכ- 9,800%! הגידול העצום הינו תוצאה של פער המיסוי בין סיגריות הנמכרות בחפיסה ובין הטבק לגלגול. כתוצאה מכך, המחיר לצרכן של טבק לגלגול הינו כמחצית ממחירן של סיגריות בחפיסה. מסיבה זו נרשמת הצטרפות מאסיבית של מעשנים צעירים לדרך עישון זו, במקביל למעבר של מעשנים ותיקים, העוברים לאפשרות הזולה יותר טבק לגלגול. יש לציין - שהנזקים הבריאותיים של הטבק לגלגול אינם פחותים מאלה של הסיגריה. כולם מכילים חומרים מסוכנים וממכרים המסבים נזקים חמורים לאדם ולסביבתו.

מיסוי משמעותי של מוצרי טבק הוכח כצעד היעיל ביותר להפחתת צריכת מוצרי טבק, ובמיוחד למניעת הצטרפות בני נוער וצעירים למעגל המשתמשים המתמכרים לנגע העישון ולהפחתת שיעורי העישון. אי נקיטת צעדים מצדך, מחריפה את הנזקים שנגרמים כתוצאה ממכירת מוצרי טבק בישראל, ותורמת להגברת שיעורי התחלואה והתמותה בישראל.

אנו קוראים לך לחתום לאלתר על צו המורה על העלאת המס על טבק לגלגול בדומה למס על סיגריות בחפיסה, ובכך להגן על בני הנוער והצעירים מכניסה למעגל העישון הקטלני. מדובר בהצלת חיים!"