לתרומה
חפש
דף הבית
מבזקים

הוכח מדעית שפרסום הוא גורם קריטי המשפיע מאוד על היקפי העישון וצמצומו מפחית את מימדי העישון

29.12.18 19:23

מחלות הסרטן השונות שנגרמות על ידי עישון גבו קורבנות במשפחות רבות בישראל

העישון אחראי ל-85% ממקרי סרטן הריאות והוא גורם המוות מספר 1 הניתן למניעה



עישון

האגודה למלחמה בסרטן מפרסמת הערב (מוצאי שבת 29.12.2018) קריאה נרגשת לראשי הקואליציה והאופוזיציה לאשר סופית את החוק להגבלת פרסום ושיווק של מוצרי עישון לפני פיזור הכנסת. האגודה מדגישה כי הוכח מדעית שצמצום הפרסום מפחית את מימדי העישון.

האגודה למלחמה בסרטן: "אנו קוראים לח"כ דוד (דודי) אמסלם וח"כ יואל חסון לאשר בוועדת ההסכמות מחר (יום ראשון 30.2.2018) את השלמת החקיקה של חוק הגבלת הפרסום של מוצרי עישון.

חשוב לדעת כי מחקרים מדעיים הוכיחו מעל לכל ספק כי פרסום הינו גורם קריטי המשפיע מאוד על היקפי העישון במיוחד בקרב צעירים. חברות הטבק יודעות את זה ולכן הן משקיעות מיליארדים בפרסום ושיווק ורותמות לוביסטים להתנגד לחקיקה.

הפרסום ממלא תפקיד דרמטי בעידוד צעירים להתנסות בסיגריה הראשונה ואכן 90% מקרב המעשנים הקבועים של היום התחילו לעשן לפני גיל 18.

הוכח באופן חד משמעי שהפרסום של מוצרי עישון נותן תמריצים חיוביים ויוצר לגיטימציה חברתית לעשן. הפרסום המתוחכם של הסיגריות הרגילות והאלקטרוניות עושה שימוש במאפיינים ובסמלים המדברים וחודרים לעולמם של הצעירים ומשדר את המסר לפיו אם תעשנו תהיו מקובלים בחברה, מצליחים עם בני המין השני, מיוחדים, שונים, מורדים בעולם המבוגרים ובמוסכמות החברתיות.

החוק במתכונתו הנוכחית, על אף שהוא לא מושלם והוחרגה בו העיתונות המודפסת עדיין ירסן באופן מובהק את שיווקם האגרסיבי של המוצרים הממכרים והממיתים בקרב בני נוער וצעירים שרובם נחשפים למסרים דיגיטליים באינטרנט ושם החוק יגן עליהם ובכך יתרום באופן משמעותי לצמצום תופעת העישון הגורמת למחלות רבות ומקצרת את תוחלת החיים ב- 10 שנים לפחות.


חשוב לדעת שבני נוער וצעירים רגישים במיוחד להשפעת סיגריות רגילות אלקטרוניות, שכן ניקוטין פוגע בשלבי ההתפתחות של המוח אשר ממשיך בתהליך ההתפחות שלו עד גיל 25. נמצא גם כי ניקוטין גורם להפרעות קשב וריכוז, לכאבי ראש ומיגרנות, משפיע לרעה על שיקול הדעת ומעודד אימפולסיביות, הפרעות במצבי רוח וחוסר איזון רגשי. עוד ניקוטין גורם לבעיות זיכרון ואף ליתר לחץ דם ובשל כך מהווה סיכון ממשי לשבץ מוחי.


במקביל אנו קוראים גם לכל 120 חברי הכנסת לאשר במליאה מחרתיים (יום שני 31.12.2018) את החוק, על מנת שהכנסת העשרים תוכל לזקוף לזכותה את ההגבלות החשובות על שיווק מוצרי עישון. חשוב שתדעו, הוכח מעל לכל ספק כי פרסום מעודד עישון וצמצום הפרסום יוריד את מספר המעשנים יפחית את מספר הצעירים שיתמכרו להרגל קטלני זה.


הפרסום של מוצרי העישון יוצר תחושה אצל בני הנוער והצעירים שלעשן זה "cool". מדובר בבני נוער וצעירים שלא תמיד מודעים לעובדה שהם מכורים לניקוטין והופכים למבוגרים מעשנים המקצרים את תוחלת חייהם בכ- 10 שנים.

החוק גם עולה בקנה אחד עם יישום סעיף 13 באמנת ארגון הבריאות העולמי לפיקוח על הטבק, עליה חתומה כבר מדינת ישראל הכוללת התחייבות להגביל פרסום, שיווק, קידום מכירות וחסות, במטרה להוביל לצמצום משמעותי בצריכת מוצרי טבק. ללא יישום החקיקה, מדינת ישראל נשארת הרחק מאחורי כ - 100 מדינות בעולם שכבר הגבילו פרסום והורידו את שיעורי העישון. כך למשל, בארצות הברית ירד שיעור המעשנים ל - 11.8%, באוסטרליה ל – 12.8% ובשבדיה ל – 10.9%.

אנו מודעים ללחץ האדיר המופעל עליכם כחברי כנסת על ידי חברות הטבק והעישון באופן ישיר ועקיף ובטוחים כי בריאות אזרחי ישראל ובמיוחד הדור הצעיר, חשובה לכם וסומכים עליכם שזה מה שיעמוד לנגד עינכם.

מסקר דעת קהל שערכנו בעבר עלה, כי 64% מהציבור בישראל חושבים שלא צריך לאפשר לחברות הסיגריות לפרסם כלל את מוצריהן. עוד עלה מהסקר, כי 17% מקרב המתנגדים לפרסום הם מעשנים בפועל. הסקר נערך באמצעות מכון "מותגים" בקרב מדגם מייצג של 502 מרואיינים בוגרים מעל גיל 18.


חשוב שתדעו כי מחלות הסרטן השונות שנגרמות על ידי עישון גבו קורבנות במשפחות רבות בישראל. כך למשל מנתוני הרישום הלאומי לסרטן במשרד הבריאות עולה כי בשנת 2015 אובחנו בישראל 2,482 חולים חדשים בסרטן הריאות, 1,575 מהם היו גברים ו-907 נשים. מתוכם 1,239 גברים יהודים, 825 נשים יהודיות,  237 גברים ערביים ו – 48 נשים ערביות.


הוכח כי עישון סיגריות הוא הסיבה למרבית המקרים של סרטן הריאות. ככל שמעשנים יותר, כך גובר הסיכון לחלות בסרטן הריאות. העישון אחראי ל-85% ממקרי סרטן הריאות בישראל ומחקר שפורסם בספטמבר 2018 על ידי אגודת הסרטן האמריקאית נקבע כי עישון קשור לפחות ל - 12 מחלות סרטן שונות.

העישון גם אחראי לכ 20%- מכלל מקרי המוות מסרטן בישראל. כאמור מלבד סרטן הריאות קשור עישון גם  לסוגי סרטן נוספים כמו סרטן חלל האף והפה, סרטן  הלוע,  הגרון,  הוושט, הקיבה הכבד, הכליה, הלבלב, שלפוחית השתן, המעי הגס, צוואר הרחם וסרטן הדם. אגב גם עישון סיגרים גורם לסרטן של חלל הפה, וושט, גרון וריאות.

העישון הנו סוג של מגיפה שאין לה חיסון והדרך היעילה להילחם ב"מגיפה" הזו היא לצמצם את אפיקי הפרסום של חברות הטבק שמשקיעות מיליארדים כדי לשכנע עוד ועוד ישראלים לעשן וכמובן להעלות את מחיר הסיגריות, שהוא גורם מכריע ביכולת להתמודד על כיסם של הצעירים. צריך לזכור כל הזמן כי עישון הוא גורם המוות בטרם עת המוביל בישראל יותר מאירועי טרור, תאונות דרכים וזיהום אוויר גם יחד".