לתרומה
חפש
דף הבית
מבזקים

ה- FDA חושד שסיגריות אלקטרוניות גורמות לפרכוסים בקרב בני נוער

04.04.19 00:00


תגובת האגודה למלחמה בסרטן על הודעת ה-FDA הדרמטית אמש:


באגודה למלחמה בסרטן, מאוד מודאגים בעיקר כי מדובר בדיווחים מהשטח. ד"ר דודי ביטון, רופא ורכז הסברה בכיר באגודה למלחמה בסרטן, הדגיש כי: "בכל שבוע מצטברות עדויות מדעיות חדשות ודיווחים מעודכנים אשר קושרים בין סיגריות אלקטרוניות וסיכונים בריאותיים של ממש. מהודעת ה - FDA הדרמטית עולה כי סיגריות אלקטרוניות, נחשדות עתה כגורמות לפרכוסים בקרב בני נוער על בסיס דיווחים מהשטח. חשד זה מצטרף לקשר בין סיגריות אלקטרוניות להתקפי לב, שבץ מוחי ויתר לחץ דם, גורמי המוות המובילים בעולם. כבר ידוע לנו שהניקוטין בסיגריות האלקטרוניות גורם להפרעות קשב וריכוז, לכאבי ראש ומיגרנות, פוגע בהתפתחות המוח אצל צעירים, משפיע לרעה על שיקול הדעת ומעודד אימפולסיביות וחוסר איזון רגשי. לאחרונה גם פורסמו עדויות מדעיות שהוא גורם לדיכאון וחרדה. מחקר קליני חדש שפורסם לאחרונה נמצאו שינויים גנטיים סרטניים בחלל הפה המשפיעים ישירות על תחלואה בסרטן.


מחקרי מעבדה מעודכנים גם הצביעו על קשר בין ניקוטין לסרטן שלפוחית השתן ולסרטן הריאות. ואין מדובר רק בנזק ישיר למעשני הסיגריות האלקטרוניות, אצל נשים הרות, ישנו סיכון לנזקים בריאותיים לעובר המתפתח, ונזק בריאותי לנחשפים לאדי הסיגריה  האלקטרונית.


בשנה האחרונה, חלק מהמעשנים בישראל עברו או משתמשים במקביל בסיגריות אלקטרוניות ובמתקני איוד ואידוי ניקוטין מסוגים שונים, במחשבה שהם מהווים כלי גמילה שבאמצעותו יפחיתו את הסיכון לחלות בסרטן. חשוב לדעת כי חלק מהמחקרים העדכניים כבר הוכיחו ששימוש בסיגריות אלקטרוניות מוריד את הסיכוי להיגמל מסיגריות רגילות  ואף המחקרים המחמיאים ביותר מצביעים רק על אחוזי גמילה נמוכים מאוד וגם זאת בליווי טיפולי צמוד. חיוני לזכור, בניגוד לתחליפי הניקוטין בבתי המרקחת הנמכרים בפיקוח כאביזר לגמילה, כמו מדבקות, משאפים ומסטיקים, בהם המינון מדוד ומוגבל בזמן והם אינם נגישים או עלולים להגיע בטעות לילדים ובני נוער, במקרה של הסיגריות האלקטרוניות אין הגבלה, וניתן לצרוך ברצף כמויות גבוהות מאוד ומסוכנות של ניקוטין. כך שנוסף לכל הסיכונים שנחשפים מדי שבוע אודות הסיגריות האלקטרוניות, הרי שבשימוש בה גם ההתמכרות הפיזיולוגית לניקוטין נותרת על כנה.


האגודה למלחמה בסרטן הינה ארגון ללא כוונות רווח וכל שירותיה ניתנים לחולים ולמחלימים ובני משפחותיהם ללא תשלום. כל זאת הודות לתרומות הציבור בלבד, וכעיקרון ללא כל מימון מתקציב ממשלתי כלשהו, כדי שתוכל לפעול על בסיס שיקולים מקצועיים בלבד. האגודה פועלת בכל החזיתות, לקידום המחקר, דרכי המניעה, שיפור דרכי הטיפול והשיקום של החולים והמחלימים. הפרויקטים בהם משקיעה האגודה למלחמה בסרטן את תרומות הציבור נקבעים על ידי ועדות מקצועיות שחברים בהן בהתנדבות נציגים ממיטב אנשי הרפואה והמחקר ברחבי הארץ, והם נבחנים בקפידה, לאחר שיקול דעת מקצועי וענייני ברמה הלאומית. באגודה למלחמה בסרטן פעילים בקהילה המקומית כ-3,500 מתנדבים הפרוסים בכ-70 סניפים בכל רחבי הארץ, השותפים לקידום המאבק בסרטן באזור מגוריהם.