לתרומה
חפש
דף הבית
מבזקים

סיגריות אלקטרוניות עלולות להיות ממכרות יותר מסיגריות רגילות

16.07.19 00:00

מחקר חדש בצעירים בעלי השכלה גבוהה מצא שסיגריות אלקטרוניות עלולות להיות ממכרות יותר מסיגריות רגילות. סיגריות אלקטרוניות משווקות ע"י חברות מסחריות, לעתים קרובות, כפחות ממכרות מאשר הסיגריות המסורתיות.


חוקרים מקטוביץ בפולין בחנו את התלות בניקוטין ודפוסי השימוש בסיגריות בקרב 3,002 צעירים משכילים בגיל 22.4 בממוצע על ידי השוואה בין קבוצה מייצגת של 30 משתמשי סיגריות אלקטרוניות בלבד, 30 מעשני סיגריות רגילות בלבד ו-30 משתמשים כפולים (סיגריות רגילות ואלקטרוניות, במשך 2.3 שנים בממוצע). משתמשי הסיגריות האלקטרוניות צרכו בממוצע ביום 4.2 מ"ל של נוזל אידוי, כאשר בנוזל הנפוץ ביותר לשימוש היו 6 מ"ג ניקוטין בכל 1 מ"ל של נוזל.


החוקרים השתמשו בשאלון בן 25 פריטים לאיסוף מידע הקשור לדפוסים ולגישות לשימוש בסיגריות רגילות ובסיגריות אלקטרוניות והכילו את המדד לכימות התלות בניקוטין בכל אחת משלוש הקבוצות באמצעות הסולם ע"ש פגרסטרום להערכת התלות בניקוטין ((FTND (2-1=תלות נמוכה, 4-3=תלות נמוכה-מתונה, 5-7=תלות מתונה).


מנתוני המחקר עלה, כי מרבית המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות החלו את השימוש בהן מסיבות כלכליות או בריאותיות (נזק מועט או להפסקת עישון). כמו כן, מהממצאים התברר, כי רמות התלות בניקוטין שנמדדו ב-FTND היו גבוהות פי שניים בקרב משתמשי סיגריות אלקטרוניות בהשוואה למעשני טבק (3.5 בממוצע לעומת 1.6). באופן דומה, כאשר היה שימוש כפול בסיגריות אלקטרוניות וסיגריות רגילות, רמות התלות בניקוטין היו גבוהות יותר בשימוש בסיגריות האלקטרוניות לעומת הסיגריות הרגילות (4.7 בממוצע לעומת 3.2). לא נמצאו הבדלים מובהקים בין קבוצת משתמשי הסיגריות האלקטרוניות בלבד וקבוצת המשתמשים הכפולים מבחינת הרגלים והתנהגויות הקשורות לשימוש בסיגריות אלקטרוניות.


לסיכום: החוקרים סבורים שממצאי המחקר מדגימים פוטנציאל ממכר גבוה יותר של הסיגריות האלקטרוניות בקרב צעירים לעומת הסיגריות הרגילות.


המחקר פורסם בכתב העת International journal of environmental research and public health במהדורת יוני 2019
קישור לתקציר המחקר באנגלית