לתרומה
חפש
דף הבית
מבזקים

האגודה למלחמה בסרטן פנתה לחברי ועדת השרים לענייני חקיקה בנושא הצעת חוק להיטל על תקבולים ממכירת סיגריות ומוצרי טבק והקמת קרן למניעת נזקי העישון

23.11.16 00:00

 

האגודה למלחמה בסרטן פנתה השבוע (22.11.2016) לחברי ועדת השרים לענייני חקיקה בנושא הצעת חוק להיטל על תקבולים ממכירת סיגריות ומוצרי טבק והקמת קרן למניעת נזקי העישון.

 

במכתב ששלחה מירי זיו מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן לחברי הוועדה כתבה כי "ארגון הבריאות העולמי קבע כי העישון הוא גורם המוות מס' 1 בעולם הניתן למניעה. במדינת ישראל נפטרו מתחלואה שנגרמה מעישון כ-8,000 ישראלים בשנת 2015. נתונים חדשים שהתפרסמו על ידי האגודה למלחמה בסרטן, מצביעים על קשר ישיר בין עישון למחלות סרטן שונות, כגון סרטן הריאה, הלוע, שלפוחית השתן, חלל האף והפה, הגרון, הלבלב, הכליה, הוושט וסרטן הדם. מדובר בתחלואה שניתן למנוע כ-40% ממנה, וכשמדובר על סרטן הריאה, ניתן למנוע כ-80% מהתחלואה והתמותה. למרות המחיר הגבוה שגובה העישון מהיחיד, מהחברה וממערכת הבריאות, אין בישראל תקציב ממשלתי לצורך הסברה למניעת עישון".

 

 

מירי זיו, הוסיפה כי: "חברות הסיגריות משקיעות עשרות מיליוני שקלים בשנה לעידוד העישון בישראל, ופונות לקהלי יעד שונים, בהם צעירים ובני נוער. יש צורך בתקציב דומה על מנת להילחם בעישון, ובעיקר כדי למנוע מצעירים ובני נוער להתחיל לעשן, ולעודד מעשנים להפסיק לעשן. נכון להיום, את מסעות ותוכניות ההסברה שיעילותם הוכחה, בעיקר ביחס לצעירים, מממנת האגודה למלחמה בסרטן שפעילותה מבוססת על תרומות בלבד, ללא מימון של משרד ממשלתי כלשהו.

 

הצעת החוק להיטל על תקבולים ממכירת סיגריות ומוצרי טבק, היא מבורכת למרות שמדובר בהעלאת מחיר מזערית (הראיות מצביעות כי עלייה משמעותית במחירי מוצרי הטבק הינה האמצעי היעיל ביותר להפחתת נגע העישון). למרות שכאמור, מדובר בהעלאה  של 28-20 אגורות בלבד לחפיסה, עצם העובדה שההיטל יועבר לקרן ייחודית שתשמש למטרות חינוך והסברה היא יוזמה ברוכה וחשובה ביותר. הצעת החוק תאפשר תקציב של כ-30 מיליון שקלים שישמש למניעת עישון בדרך של חינוך והסברה".

 

 

לסיכום, הדגישה מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, כי "כל צעד שיוביל להפחתת נגע העישון וליישום האמנה של ארגון הבריאות העולמי. (ה-FCTC), שממשלת ישראל חתומה ומחויבת לה, הוא חיוני ומבורך. לכן, אנו מבקשים שתביעו את תמיכתכם בהצעת החוק להיטל על תקבולים ממכירת סיגריות ומוצרי טבק והקמת קרן למניעת נזקי העישון".