לתרומה
חפש
גורמי סיכון
המאבק בעישון

מניפולציות של חברות הטבק

עוד בנושא

המניפולציות של תעשיית הטבק ללכידת דורות חדשים של מעשנים

מתוך פרסום של ארגון הבריאות העולמי





ברחבי העולם ישנם כיום 1.3 מיליארד משתמשים בטבק. המספר הזה היה גבוה אף יותר לו טבק לא היה ממית חצי מהמשתמשים בו. בכל ארבע שניות טבק הורג עוד אדם. עשורים של טקטיקות מטעות וערמומיות מצד חברות הטבק, הביאו דורות של משתמשים להתמכר לניקוטין וטבק, וכך גרמו למגיפה העולמית הזו. מדובר בתעשייה שמגלגלת מיליארדי דולרים, ומגייסת משתמשי טבק וניקוטין חדשים כדי לתגמל את המשקיעים בחברות הטבק ברווחים גדולים ככל הניתן, במטרה להשאיר את העסק הזה חי. תעשיית הטבק ותעשיות קרובות לה לוכדות ילדים ונוער באופן הולך וגובר, על ידי טקטיקות פרסום וטיווח ישיר שלהם, עם מוצרי עישון חדשים המסכנים את בריאותם. התעשיות הללו משיקות מוצרים חדשים ומחדשות מוצרים קיימים בקצב מסחרר, כדי לנצל כל דרך על מנת להגדיל את נתח השוק שלהן, לפני שרגולציה לגביהן תיכנס לתוקף. תעשיית הטבק ותעשיות קרובות ממשיכות להתנגד לצעדים מבוססי הוכחות, כמו העלאת מיסים על מוצרים, איסורים נרחבים על פרסום וקידום טבק ומתן חסויות על ידי התעשייה, ומאיימות בנקיטת הליכים משפטיים נגד ממשלות שמנסות להגן על בריאות אזרחיהן.




כנס של קואליציית הארגונים הפועלים למניעת עישון אשר הוקמה ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן ורשת ערים בריאות, בנושא: המניפולציות של תעשיית הטבק והניקוטין – איך שומרים על הדור הצעיר?
נערך ביום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון, 31/5/20




כיצד תעשיית הטבק הפעילה בעבר מניפולציות כדי למשוך משתמשים חדשים?

במהלך העשור האחרון, ככל שגדלה המודעות לנזקי הטבק וגברו המאמצים להגביל את השימוש בו, העישון הפך פחות מקובל חברתית. מהלך זה זירז את תעשיית הטבק לשוב לטקטיקות הישנות בהן השתמשה, בכדי לנסות לשפר את תדמיתה המוכתמת, ולהבטיח לעצמה דור חדש של משתמשים.

תעשיית הטבק ניסתה בדרכים מחושבות ולאחר סקרי שוק רבים, לעצב ולמתג מחדש את מוצריה על מנת להבטיח את המשך רווחיה. היא הוסיפה פילטרים לסיגריות, ומוצרים שכינתה "לייט", כאלטרנטיבה להפסקת עישון, במטרה שמוצריה ייתפסו בציבור כפחות מסוכנים ומזיקים, וכדי לחתור תחת מהלכים רגולטוריים יעילים להגבלתה. שיווק מטעה כזה נמשך גם היום, כשהתעשייה דבקה בגישת "הנזק המופחת", על ידי מוצרים חדשים כמו סיגריות אלקטרוניות עם או בלי ניקוטין, על כינוייהן השונים.

איך תעשיית הטבק והניקוטין משווקת מוצרים חדשים?

סיגריות אלקטרוניות משווקות לעיתים קרובות כמוצרים "מופחתי נזק", "נטולי עשן", ו"מקובלים חברתית". לאסטרטגיות קידום המכירות הללו יש פוטנציאל להפוך את העישון לנורמטיבי שוב בעיני החברה, ובמסווה של חלופה בריאה יותר לגרום לשימוש ארוך טווח במוצרי ניקוטין ממכרים שבדומה לטבק אין מחלוקת על כך שהם מזיקים למשתמש. תעשיית הטבק והניקוטין מנצלת את העובדה שההשפעות הבריאותיות ארוכות הטווח של סיגריות אלקטרוניות עדיין לא נחשפו, וברוב המדינות עדיין אין עליהן רגולציה. זה מאפשר להן לעקוף איסורים ומגבלות על פרסום מוצרי טבק, ולקדם את השימוש במוצרים שלהן. חלק מהיצרנים נוטים לדבר על סיגריות אלקטרוניות ומוצרי אידוי טבק ביחד, כדי לבלבל לקוחות פוטנציאליים, ולגרום לכך שיהיה להם קשה להבחין בהבדל בין מוצר טבק למוצר נטול טבק. הטכניקות החברתיות הללו, יחד עם אסטרטגיות מכירה מתוחכמות, יעילות במיוחד בכל הנוגע לילדים ונוער, ובעלות פוטנציאל לשמר את ההתמכרות לניקוטין בקרב בני נוער ברמה העולמית.

אילו חסויות נותנת תעשיית הטבק והניקוטין כדי להטעות ילדים ובני נוער?

חסות של סלבריטאים ומשפיענים – עולם הפרסום עובר ברובו לפלטפורמות מדיה חברתית, ותעשיית הטבק והניקוטין הולכת עם הזרם. "משפיענים" ברשת החברתית שמגיבים ומדברים עם ילדים ובני נוער מוזמנים על ידי החברות הללו להיות "שגרירי המותגים" שלהן, או שמוצעים להם תמריצים כספיים כדי לקדם את המוצרים הללו. משפיענים חברתיים הם בעלי פוטנציאל לתת לקהל שלהם את הרושם של קידום מכירות אותנטי יותר של המוצרים, בעיקר כשהפוסטים שלהם לא מגלים את פרטי נותני החסויות שלהם.

מלגות – גורמים בתעשיית הטבק והניקוטין הציעו מלגות לבתי ספר תיכון, מכללות ותוכניות אקדמיות, כשחלקן דרשו מהמועמדים להגיש מאמרים על הסכנות שבטבק, ופוטנציאל התועלת בשימוש בסיגריות אלקטרוניות.

תוכניות לימודיות בבית הספר ובמחנות קיץ לנוער – גורמים בתעשיית הטבק והניקוטין שילמו לבתי ספר עבור האפשרות לדבר בכיתות או לאחר שעות בית הספר. הן גם נתנו חסות למחנות קיץ, על מנת לזרוע ספק בנוגע לסיכונים בשימוש בסיגריות אלקטרוניות, ולשווק את המוצרים שלהן במסווה של קידום "חלופות בטוחות יותר" למוצרי טבק.

אילו אסטרטגיות פרסומיות ננקטות כדי לפנות לצרכנים צעירים חדשים?

פרסום ברשתות החברתיות ובדיגיטל –  חברות הטבק והניקוטין השתמשו באופן אסטרטגי בפלטפורמות דיגיטליות ורשתות חברתיות כדי להגיע לדורות צעירים, כולל דרך האפליקציות האהובות עליהם ומשחקי וידאו. רשתות חברתיות מאפשרות למשתמשים ליצור אינטראקציה עם תכונות שיווקיות של מוצרים, באופן שמגביר את החשיפה וההשפעה שלהן בקרב ילדים ובני נוער. הן גם מאפשרות ליצרנים להיכנס לפרופילים של משתמשים וחבריהם, וכך לטווח באופן יעיל לקוחות פוטנציאליים. במדינות בהן אומצו איסורים ומגבלות על פרסום, קידום מכירות ומתן חסויות של מוצרי טבק וניקוטין, אבל לא אסרו במפורש חשיפה לפרסום ממדינות אחרות, בני הנוער נותרו חשופים לפרסומות ברשתות החברתיות, באתרי אינטרנט ובאפליקציות ממדינות אחרות. לראיה, בין השנים 2007-2016 מעל 100 נושאים פופולריים (האשטג) ברשתות החברתיות בנוגע לחברות טבק, נצפו מעל 25 מיליארד פעמים ברחבי העולם.

תצוגה אטרקטיבית בחנויות – סוחרים בקרבת בתי ספר מקבלים לעיתים קרובות תשלום כדי להציג מוצרי ניקוטין וטבק בחנויות שלהם, לצד נקודות מכירה אטרקטיביות, חומרי שיווק מלוטשים ואריזות צבעוניות ומבהיקות, כדי למשוך צרכנים צעירים. גם חנויות מודרניות ומושכות עם מגוון מוצרים שקוסם לבני נוער משמשות את התעשייה כדי לשווק מוצרים חדשים ומחודשים.

חומרי פרסום ומוצרים בגובה עיני הילדים – במדינות רבות מוצרי ניקוטין וטבק ממוקמים בכוונה בגובה העיניים של ילדים, וליד חנויות שמוכרות צעצועים, גאדג'טים אלקטרוניים, דברי מתיקה, חטיפים, או משקאות מוגזים.

אילו תכסיסים שיווקיים ננקטים כדי למשוך ילדים ומתבגרים למוצרי טבק וניקוטין?

טעמים שקוסמים לבני נוער – מוצרי טבק וניקוטין, כמו סיגריות אלקטרוניות ונרגילות, נמכרים בטעמים מתוקים ופירותיים, שעלולים להגדיל את המשיכה של לא מעשנים, ולהסתיר את טעם הטבק. עד היום חוקרים גילו מעל 15 אלף טעמים לסיגריות אלקטרוניות, כולל טעמים שהוכחו כמושכים בני נוער, כמו צמר גפן מתוק ודובוני גומי. פרסומות של מוצרים בטעמים עלולות להגביר את המשיכה, ולעודד ילדים ומתבגרים לקנות ולנסות מוצרי ניקוטין. הטעמים עלולים גם לצמצם את התפיסה של פוטנציאל הנזק וההתמכרות של מוצרי ניקוטין.

עיצובים מלוטשים, בגודל כיס – סיגריות אלקטרוניות משלל סוגים מקודמות באופן נרחב כמוצרי אורח חיים מודרני, יוקרתי, והיי-טקי. באמצעות עיצובים מינימליסטיים והשקות מתוקשרות, הן מוצגות כמוצרים מושכים ובלתי מזיקים. העיצובים המלוטשים יכולים להטעות, שכן המוצרים דומים להחסן נייד (דיסק און קי) למשל, וניתן להחביא אותם בקלות בכף יד של אדם צעיר.

שימוש בדמויות מסרטים מצוירים – חלק מהיצרנים והמשווקים של סיגריות אלקטרוניות משתמשים למיתוג המוצרים שלהן בדמויות ידידותיות לילדים, לעיתים מסרטים מצוירים, כדוגמת חדי קרן, באמצעותם הן גם משווקות טעמים מתוקים.

באילו טקטיקות של קידום מכירות משתמשים כדי לפתות ילדים ובני נוער?

פרסום סמוי בתוכניות וסרטים, בטלוויזיה ובקולנוע – ילדים ומתבגרים שצופים בתוכניות טלוויזיה וסרטי קולנוע בהם מוצגים אנשים מעשנים, מצויים בסיכון גבוה יותר לתחילת עישון. חשיפה למוצרי טבק או סיגריות אלקטרוניות במדיה הבידורית משפיעה על כוונת ילדים ומתבגרים להשתמש במוצרים הללו.

מתן דוגמיות מוצרים בחינם – דוגמיות מוצרי טבק וניקוטין מופצים באזורים מרובי תנועה, ובעיקר במקומות בהם בני נוער רבים מבקרים, דוגמת קניונים, פסטיבלים והופעות מוזיקה. כל זאת כדי למשוך קונים חדשים. ביותר מ-50 מדינות, לפחות 10% מהתלמידים בני 13-15 דיווחו על כך שהציעו להם לפחות פעם אחת סיגריה חינם על ידי נציג של חברות הטבק.

מוצרי צריכה עם לוגו של חברות הטבק – ביותר מ-120 מדינות, לפחות 10% מהתלמידים בני 13-15 דיווח שיש ברשותו מוצר צריכה כלשהו, שנושא לוגו של חברת טבק.

באילו מנגנוני הפצה משתמשים כדי לאפשר גישה למוצרים הללו?

סיגריות בודדות – מכירת סיגריות בודדות או קופסה קטנה של סיגריות, מגדילה את היכולת הכלכלית של ילדי בית ספר לרכוש לעצמם מוצרי טבק. אנשים צעירים שמתחילים להתנסות בסיגריה אחת לא נחשפים לאזהרת הבריאות על חפיסות סיגריות רגילות. מחקר שנעשה לאחרונה ב-45 מדינות גילה שתלמידים בני 13-15 דיווחו על רכישת סיגריה בודדת לאחרונה, ובכמה מדינות דיווחו על כך מעל 80% מהתלמידים.

סיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות – האפשרות לנסות ולזרוק טעמים שונים של נוזלי סיגריות אלקטרוניות, בעיקר עבור מחיר זול יחסית, העלתה את השימוש בסיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות בקרב ילדים ומתבגרים. בכמה מדינות, בהן חל איסור על מכירת נוזלי מילוי בטעמים לסיגריות אלקטרוניות רב-פעמיות, ילדים ובני נוער פנו לסיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות כדי להמשיך להשתמש במוצרים בטעמים.

מכונות אוטומטיות – מכונות אוטומטיות למכירת מוצרי טבק מאפשרות לאנשים צעירים גישה קלה למוצרי טבק, בלי שיצטרכו לספק אמצעי זיהוי לאימות הגיל שלהם. בכמה מדינות, מכונות אוטומטיות למכירת מוצרי טבק, ממוקמות באזורים בהם מבקרים בני נוער רבים, כמו בקרבת בתי ספר, עם פרסום מושך ותצוגה של האריזות.

מכירות באינטרנט – מוצרי טבק וניקוטין שנמכרים באינטרנט מסייעים למכירה לקטינים, בעיקר במקומות בהם לא מופעלים מנגנונים לאימות גיל הקונה. מכירות און-ליין גם מאפשרות לילדים ובני נוער לרכוש מוצרים שנמכרים במדינות אחרות בהן הרגולציה שונה.

לרשימת המקורות:

1. Centers for Disease Control and Prevention (US); National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion (US); Office on Smoking and Health (US). How Tobacco Smoke Causes Disease: The Biology and Behavioral Basis for Smoking-Attributable Disease: A Report of the Surgeon General. Atlanta (GA): Centers for Disease Control and Prevention (US). 2010; Chapter 2, The Changing Cigarette.

2. Stopping Tobacco Organizations and Products. Addiction at Any Cost: Philip Morris International Uncovered; 2019.
https://exposetobacco.org/wp-content/uploads/STOP_Report_Addiction-At-Any-Cost.pdf

3. Majmundar A, Chou CP, Cruz TB, Unger  JB.
Relationship between social media engagement and e-cigarette policy support. Addict Behav Rep. 2018; 9:100155.

4. Campaign for Tobacco-Free Kids, American Academy of Family Physicians, American Academy of Pediatrics, American Cancer Society Cancer Action Network, American Heart Association, American Lung Association, et al. Request for investigative and enforcement action to stop deceptive advertising online; 2018.https://www.tobaccofreekids.org/assets/content/press_office/2018/2018_08_ftc_petition.pdf

5. Dibert C. 10 Tips to Master Influencer Marketing on Instagram: Top Drawer; 2019.
https://www.topdrawer.co.uk/Blog/10-tips-to-master-influencer-marketing-on-instagram#/

6. Linder R. Philip Morris Offers Israeli Medical Students Grants for Attending Lectures. Haaretz; 2019. https://www.haaretz.com/israel-news/.premium-philip-morris-offers-israeli-medical-students-grants-for-attending-lectures-1.8221762accessed 5 March 2020.

7. SEATCA. Top universities reject big tobacco’s research funding. ASEAN Tobacco Control Resource Center; 2017.
https://seatca.org/top-universities-reject-big-tobaccos-research-funding/ 

8.Carroll L. Vaping industry offers academic scholarships to high school kids. Reuters; 2020. (https://uk.reuters.com/article/us-health-vaping-scholarships/vaping-industry-offers-academic-scholarships-to-high-school-kids-idUKKBN1Z11JY, accessed 5 March 2020).

9. Binkley C. Vaping essays: E-cigarette sellers offering scholarships. AP News; 2018.https://apnews.com/a35ba8a0200c4a27943da3b9254b9fe5, accessed 5 March 2020.

10. Kaplan S. Juul targeted schools and youth camps, house panel on vaping claims. New York Times; 2019. https://www.nytimes.com/2019/07/25/health/juul-teens-vaping.html, accessed 5 March 2020.

11. Navarro MA, O’Brien EK, Hoffman L. Cigarette and smokeless tobacco company smartphone applications. Tobacco Control. 2019;28:462-465.

12. Truth Initiative. Some video games glamorize smoking so much that cigarettes can help players win; 2018. https://truthinitiative.org/research-resources/tobacco-pop-culture/some-video-games-glamorize-smoking-so-much-cigarettes-can, accessed 5 March 2020.

13. U.S. Food and Drug Administration. The Public Health Rationale for Recommended Restrictions on New Tobacco Product Labeling, Advertising, Marketing and Promotion; 2019.
https://www.fda.gov/media/124174/download, accessed 5 March 2020.

14. Campaign for Tobacco-Free Kids. Big Tobacco: Tiny Targets https://www.takeapart.org/tiny-targets/index.html, accessed 5 March 2020).

15.  Jawad, M., Nakkash, R. T., Hawkins, B., Akl, E. A. Waterpipe industry products and marketing strategies: analysis of an industry trade exhibition. Tobacco control. 2015; 24(e4), e275–e279. https://tobaccocontrol.bmj.com/content/24/e4/e275.

16. Kostygina G, Ling PM. Tobacco industry use of flavourings to promote smokeless tobacco products. Tobacco Control. 2016;25:ii40-ii49.

17. Hsu G, Sun JY, Zhu SH. Evolution of Electronic Cigarette Brands From 2013-2014 to 2016-2017: Analysis of Brand Websites. J Med Internet Res. 2018; 20(3):e80. doi:10.2196/jmir.8550

18. Vasiljevic M, Petrescu DC, Marteau TM. Impact of advertisements promoting candy-like flavoured e-cigarettes on appeal of tobacco smoking among children: an experimental study. Tobacco control. 2016; 25(e2):e107-e112.

19. Soule EK, Sakuma KK, Palafox S, Pokhrel P, Herzog TA, Thompson N, et al. Content analysis of internet marketing strategies used to promote flavored electronic cigarettes. Addictive behaviors. 2019;91:128-135.

20. Jiang, N., Cleland, C.M., Wang, M.P. et al. Perceptions and use of e-cigarettes among young adults in Hong Kong. BMC Public Health. 2019;19,1123.https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-019-7464-z

21. A.L. Copeland, M.R. Peltier, K. Waldo. Perceived risk and benefits of e-cigarette use among college students. Addictive Behaviors. 2017;71,31-37

22. Jackler, R. K., & Ramamurthi, D. Unicorns cartoons: marketing sweet and creamy e-juice to youth. Tobacco control. 2017;26 (4),471-475

23. WHO. Tobacco advertising, promotion and sponsorship: depiction of tobacco in entertainment media. Report by WHO, Conference of the Parties to the WHO Framework Convention on Tobacco Control, Seventh session, FCTC/COP/7/38. 2016. https://www.who.int/fctc/cop/cop7/FCTC_COP_7_38_EN.pdf, accessed 5 March 2020).

24. WHO. Smoke-free movies: from evidence to action. Third edition. Geneva: World Health Organization, 2015. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/190165/9789241509596_eng.pdf?sequence=1, accessed 5 March 2020).

25. Mantey DS, Cooper MR, Clendennen SL, Pasch KE, Perry CL. E-Cigarette Marketing Exposure Is Associated With E-Cigarette Use Among US Youth. J Adolesc Health. 2016; 58(6):686–690.

26. Farrelly MC, Duke JC, Crankshaw EC, Eggers ME, Lee YO, Nonnemaker JM, et al. A Randomized Trial of the Effect of E-cigarette TV Advertisements on Intentions to Use E-cigarettes. Am K Prev Med. 2015; 49(5), 686-693.

27. National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion (US) Office on Smoking and Health. E-Cigarette Use Among Youth and Young Adults: A Report of the Surgeon General [Internet]. Atlanta (GA): Centers for Disease Control and Prevention (US); 2016. Chapter 4, Activities of the E-Cigarette Companies.

28. Campaign for Tobacco-Free Kids. The Impact of Tobacco Advertising, Promotion and Sponsorship. https://www.tobaccofreekids.org/assets/global/pdfs/en/APS_healthimpact.pdf accessed 5 March 2020).

29. Centers for Disease Control and Prevention. National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Office of Smoking and Health, Global Tobacco Surveillance System Data (GTSSData) https://www.cdc.gov/tobacco/global/gtss/gtssdata/index.html, accessed 19 February 2020).

30. WHO. WHO Framework Convention on Tobacco Control. Geneva: World Health Organization, 2003.

31. Williams R. The rise of disposable JUUL-type e-cigarette devices. Tobacco Control. 2019.

32. Kaplan S. Teens Find a Big Loophole in the New Flavoured Vaping Ban. New York Times. 2020. https://www.nytimes.com/2020/01/31/health/vaping-flavors-disposable.html accessed 5 March 2020).

33. Glantz S. FDA to kids: Not 18? No problem! Buy your e-cigs (and cigars and other tobacco products) online! UCSF Center for Tobacco Control Research and Education. https://tobacco.ucsf.edu/fda-kids-not-18-no-problem-buy-your-e-cigs-and-cigars-and-other-tobacco-products-online, accessed 5 March 2020).

34. WHO. Guidelines for implementations of Article 13: Tobacco advertising, promotion and sponsorship. Adopted by the Conference of the Parties at its third session (decision FCTC/COP3(12)). 2008. https://www.who.int/fctc/treaty_instruments/adopted/Guidelines_Article_13_English.pdf accessed 5 March 2020).