לתרומה

הסברה והדרכה
סקירת מחקרים וחידושים בתחום הסרטן

על הקשר בין היקף ועצימות הפעילות הגופנית וסרטן השד

עוד בנושא

על הקשר בין היקף ועצימות הפעילות הגופנית וסרטן השד

חוקרים ממרכזים רפואיים שונים בקנדה בחנו את השפעתה של פעילות גופנית על ההפחתה במשקל, היקפי הגוף ורמות השומן בגוף, בקרב נשים לאחר גיל המעבר. פרמטרים אלו של השמנת יתר נחשבים כגורמי סיכון לחלות בסרטן השד, וההנחיה המקובלת בעולם להפחתת הסיכון לחלות, היא פעילות גופנית מתונה של 2.5 שעות שבועיות.

 

לצורך המחקר, החוקרים ביקשו להשוות בין 2.5 שעות שבועיות של פעילות גופנית מתונה ו-5 שעות שבועיות של פעילות אירובית נמרצת. במחקר השתתפו 384 נשים ללא מחלות רקע בגיל 74-50, שאינן עוסקות באופן שגרתי בפעילות גופנית. לפני תחילת המחקר, נמדדו משקלן של הנשים, היקפי המותן והירכיים, השומן התת-עורי בבטן וכן השומן התוך-בטני. מדד מסת הגוף (BMI) של הנשים נע בין 22 ל- 40 (משקל תקין נמדד ב- BMI נמוך מ-25 והשמנת יתר נמדדת ב-BMI גבוהה מ-30).

 

הנשים חולקו ל-2 קבוצות שהתעמלו 5 ימים בשבוע במשך שנה: קבוצה אחת שביצעה 2.5 שעות שבועיות של פעילות גופנית בעצימות מתונה למשך חצי שעה בכל פעם, וקבוצה שנייה שביצעה 5 שעות שבועיות של פעילות גופנית בעצימות גבוהה למשך שעה בכל פעם.

 

כל קבוצה התאמנה 3 ימים בשבוע בהשגחת מאמן כושר באמצעות אופניים אליפטיקלים, הליכונים, סטפרים ועוד, וביומיים הנותרים בחרו הנשים פעילויות המעלות את הדופק כגון ריצה, רכיבה על אופניים, בהתאם לרמה שנקבעה עבורן, על פי הקבוצה אליה הן השתייכו.

 

מתוצאות המחקר עולה, שמדדי השומן הכלליים של הקבוצה שהתעמלה 2.5 שעות שבועיות ירדה ב-0.4%, לעומת ירידה של 1.6% בקבוצה שהתעמלה 5 שעות שבועיות בעצימות גבוהה, ונצפה הבדל משמעותי בירידה במדדי השומן התת-עורי בבטן, ובהיקפי המותן והירכיים בין הקבוצה שהתעמלה בעצימות מתונה לזו בעצימות גבוהה. כאשר בחנו החוקרים את קבוצת הנשים בעלות השמנת-יתר (BMI מעל 30), הם מצאו כי הן הושפעו באופן משמעותי יותר ממידת עצימות הפעילות, בהשוואה לשאר הנשים.

 

החוקרים מציינים שבעקבות הירידה ב - BMI , ניתן להעריך ב-4.6% את הירידה בסיכון לחלות בסרטן השד, בקרב קבוצת הנשים שהתעמלו בעצימות מתונה, לעומת 6.9% ירידה בסיכון של הנשים שהתעמלו בעצימות גבוהה. בקרב הנשים בעלות משקל-יתר, הם העריכו ב - 4.8% את הירידה בסיכון לסרטן השד, בקרב הנשים שמתעמלות בעצימות מתונה, לעומת ירידה בסיכון של 10.3% בקרב נשים אלו המתעמלות בעצימות גבוהה.

 

לסיכום, החוקרים מצביעים על יעילות רבה יותר של פעילות גופנית בעצימות גבוהה בת 5 שעות שבועיות על פני פעילות בת 2.5 שעות שבועיות בלבד, להפחתת מדדי השומן וההיקפים בקרב נשים לאחר גיל המעבר, בעיקר בקרב נשים עם השמנת יתר. החוקרים מדגישים שפעילות זו עשויה לסייע בהפחתת הסיכון לחלות בסרטן השד, בשל הקשר בין עודף שומן והסיכון לחלות בסרטן שד. ההסבר לכך נעוץ בעובדה שרקמות השומן הן המקור הראשוני להורמוני המין, לאחר גיל המעבר, שעלולים להאיץ את התהליך הממאיר והן ממלאות תפקיד גם ביחס למערכת החיסונית, המתמודדת עם תהליכים דלקתיים בגוף, תהליך נוסף הקשור להתפתחות סרטן.

 

המחקר פורסם בכתב העת JAMA Oncology, במהדורת יולי 2015

קישור לתקציר המחקר באנגלית
עלה לאתר: אוקטובר 2015

בחזרה לרשימת המאמרים בנושא סרטן שד >>