לתרומה
חפש
הסברה והדרכה
סקירת מחקרים וחידושים בתחום הסרטן

השפעתן של רשתות חברתיות באינטרנט על מניעת סרטן העור

עוד בנושא

4.2 מיליארדי בני אדם משתמשים כיום ברשתות החברתיות באינטרנט - יותר מ-53% מאוכלוסיית העולם. ידוע גם כי רבים מהגולשים באינטרנט עושים זאת כדי לחפש מידע בריאותי. לכן חוקרים בארה"ב ביקשו לחקור מהי השפעת הרשתות החברתיות על מניעת סרטן העור, שאחת הסיבות המרכזיות להתפתחותו היא חשיפה לא מבוקרת לשמש.


לשם כך החוקרים סקרו 20 מחקרים רלוונטיים שפורסמו בין השנים 2021-2014. החוקרים בדקו את המידע שנאסף בהם על הרשתות החברתיות המובילות: אינסטגרם, טוויטר, פייסבוק, יוטיוב וטיקטוק, ועל השפעתן על מידת הידע בנוגע לסרטן העור ולנזקי השמש.


המחקר, שפורסם ב-9 במאי 2021 בכתב העת International Journal of Environmental Research and Public Health מצא כי ברשתות החברתיות אכן נעשה שימוש הולך וגובר להגברת המודעות למניעת סרטן העור, וכי התערבויות מניעתיות באמצעותן עשויות להיות יעילות מאוד:


אינסטגרם: נצפית על ידי מיליארד גולשים בכל חודש, 60% מהם נכנסים אליה מדי יום, ו-95% ממשתמשיה הם בני פחות מ-35. רוב התוכן שמופיע בה בנוגע לעור הוא צרכני. חסר בה תוכן מדעי, עם זאת, גולשים מחפשים בה הרבה מושגים שקשורים לסרטן העור, כגון נזקי שמש, מלנומה וסרטן עור, ואלה נמצאים ברשימת 20 ה'האשטגים' הפופולריים. עוד נמצא כי רבים מהפוסטים הראו תמונות אמיתיות של נזקי עור בולטים שנגרמו מהשמש, וכללו סיפורים אישיים ועצות בנוגע להתנהגות חכמה בשמש. מכאן הסיקו החוקרים כי ניתן להשתמש באינסטגרם כדי לקדם מודעות לסרטן העור ופגעי השמש, בדרך ויזואלית מושכת ופשוטה, בעיקר בקרב צעירים.

טוויטר: הרשת החברתית הנמצאת בשימוש הרב ביותר על ידי חברי הקהילה המדעית, ולכן היא חשובה ביותר להפצת מידע בריאותי. גולשים בטוויטר מרבים לדון בנושאים הקשורים לעור, כמו מסנן קרינה וסרטן העור, אך חסר בה דגש ומידע על ההשפעות השליליות של השיזוף. לדעת החוקרים, לנוכח היקף המשתמשים הנרחב של טוויטר, על רופאי העור לשקול להשתמש בה להעברת מידע על סרטן העור, כדי לקדם התנהגויות בריאותיות. אפשרות השיתוף של ציוצים בטוויטר ('ציוץ מחדש') אידיאלי למעורבות גולשים, ואם ציוץ הופך לוויראלי, המהירות והיקף תפוצת המידע ומעורבות הקהל יכולים להיות עצומים.


פייסבוק: הרשת החברתית עם מספר המשתמשים הרב ביותר בעולם - 2.74 מיליארדי משתמשים פעילים מדי חודש, ומספר דקות הרב ביותר בביקור בה לכל משתמש. הרשת פופולרית להפצת ידע על רפואת עור, ויש בה קבוצות מקצועיות בתחום, וקבוצות חולים רבות ובעלות קהל עוקבים רחב. נמצא כי פוסטים חינוכיים הם בעלי רמת המעורבות הציבורית הגבוהה ביותר ביחס לתוכן דרמטולוגי, ואחריהם פוסטים אינטראקטיביים, מאמרי חדשות ומאמרים אקדמיים. עוד נמצא, כי רוב הפוסטים ממוקדים בסיכון, ורבים השתמשו בפחד כאסטרטגיית המוטיבציה העיקרית. לדוגמה, פוסט של אישה צעירה עם תמונה שלה אחרי טיפול נגד סרטן העור בפניה, בו הזהירה מפני שימוש במיטות שיזוף וחשיפה ממושכת לשמש הפך ויראלי, ומיד אחריו הגיעו החיפושים של מידע על סרטן העור ברשת לכמעט שיא חדש. לפיכך, לדעת החוקרים עמודי פייסבוק טומנים בחובם פוטנציאל משמעותי למודעות לסרטן העור.


יוטיוב: הרשת החברתית הנמצאת במקום השני במדד הפופולריות, בעלת 2.291 מיליארדי משתמשים בעולם. היכולת של כל גולש למצוא סרטוני וידאו על פי מילות חיפוש, הופכת את יוטיוב לכלי יעיל להגברת המודעות וההבנה לגורמי סיכון, ובדיקות סקר לסרטן העור. מחקר שהשווה בין טוויטר, יוטיוב ופייסבוק כמקורות מידע על הפחתת סיכון לסרטן, מצא כי צפייה בסרטון ביוטיוב הביא להבנה עמוקה יותר של הנושא, בהשוואה לטוויטר, וכי 79% מהמשתתפים דיווחו על שיפור בביצוע בדיקות עצמיות של העור לאחר שצפו בסרטון חינוכי ביוטיוב. בצד השלילי, השמטת חסרונות השיזוף שכיח מאוד בסרטוני יוטיוב. עם זאת, ביוטיוב נמצאו חלק ניכר מסרטוני הווידאו הפופולריים בנוגע לרפואת עור שמופיעים בהם גורמי בריאות מקצועיים.


טיקטוק: מדיה חברתית חדשה יחסית, הזוכה לפופולריות רבה והצומחת במהירות הגדולה ביותר בעולם. יש לה כעת מעל 689 מיליוני משתמשים מדי חודש. השפעתה על מניעת סרטן העור טרם נחקרה. סרטוני וידאו רבים בטיקטוק מקדמים התנהגויות מסוכנות, כגון חשיפה מוגזמת לקרני UV, חתירה לאידיאלים אסתטיים מלאכותיים או לא מציאותיים, ושימוש במיטות שיזוף. בגלל טווח השימוש  הרחב של הרשת בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים, קבוצות בהן שיזוף נפוץ ביותר, לדעת החוקרים רופאי עור צריכים לשקול למנף את הרשת כדי להעביר מסרים ותכנים רפואיים אמינים יותר.


לסיכום, החוקרים מציינים כי כיום טוויטר ופייסבוק הן הרשתות שבהן נעשה רוב השימוש לצרכי בריאות. החיסרון של הרשתות החברתיות הוא אי יכולתן להפריך מידע שגוי, שעלול לגרום להתנהגויות מסוכנות. רופאי עור יכולים להשתמש ברשתות אלה כדי לקדם התנהגות אחראית יותר בנוגע לשמירה על העור, ועליהם לעשות זאת בדרך שתתחשב במאפיינים הייחודיים של כל רשת חברתית. חשוב להדגיש אידיאלים של מראה חיצוני המבליטים בריאות ולא רק יופי. נראה כי ההודעות היעילות ביותר הן חינוכיות, מבוססות תמונה, ומפריכות מיתוסים, משתמשות בחסות של ידוענים, ומוכוונות לבחינה עצמית של העור. 


לאגודה למלחמה בסרטן דפים בפייסבוק, ביוטיוב ובטיקטוק, בהם ניתן בין היתר לצפות בסרטונים ולקבל מידע בריאותי חשוב בנוגע למניעת סרטן העור.


למחקר המלא


פורסם: 9/6/2021