לתרומה
חפש
דף הבית
הודעות הדוברת

המודעות גבוהה ההתנהגות פחות, על פי נתוני סקר חדש שיזמה האגודה בנושא סרטן העור

19/06/2007

הסקר בישראל בוצע באמצעות מכון "גיאוקרטוגרפיה" בהתנדבות, במסגרת סקר אומניבוס טלפוני בקרב 500 משיבים בני 18 ומעלה המהווים מדגם מייצג של האוכלוסיה בישובים היהודים במדינת ישראל.

בטבלאות המצורפות, הושוו הנתונים לנתוני פרוייקט בינלאומי למחקר המלנומה
"GenoMEL". המדובר בפרוייקט של האיחוד האירופאי, אליו חברו חוקרים מרחבי העולם. בישראל מנוהל הפרוייקט על ידי ד"ר אסתר עזיזי מבית חולים תל השומר וד"ר בראון-אפל.

"הפרוייקט נועד לסייע להבנת הגורמים הגנטיים והסביבתיים שמהווים גורמי סיכון למלנומה. מטרתו לבנות תוכניות התערבות המותאמות לציבור בישראל שיביאו לשיפור ההתנהגות שיכולה למנוע את המחלה", אומרת ד"ר אורנה בראון-אפל מאוניברסיטת חיפה, בית הספר לבריאות הציבור.

באתר הפרוייקט, העולה השבוע לראשונה בעברית, באתר האגודה למלחמה בסרטן, מידע על המחלה וכן שאלון לציבור בנושאים של סרטן עור והתנהגות בשמש. האגודה למלחמה בסרטן מזמינה את הציבור להיכנס לאתר ולסייע באיסוף מידע על התנהגויות הציבור, בכדי להבין טוב יותר כיצד ניתן למנוע את המחלה.

כתובת פרוייקט "GenoMEL"
http://www.genomel.org

רוב הישראלים לא השתזפו בשנה האחרונה, אך השיזוף נפוץ בקרב צעירים ילידי הארץ:

כ-40% מהישראלים השתזפו בשנה האחרונה, כלומר שהו בשמש כמעט ללא בגדים. אולם, מחציתם עשו זאת עד 10 פעמים בלבד. 4.2% מהישראלים משתזפים באופן קבוע – למעלה מ-60 פעמים בשנה האחרונה. הצעירים בישראל משתזפים יותר מהמבוגרים: 59.1% מבני 18-34 השתזפו בשנה האחרונה לעומת 33.2% מבני 35-54 ו-26.7% מבני 55 ומעלה.חילוניים ומסורתיים משתזפים יותר מדתיים וחרדים – כ-40% לעומת 28% בהתאמה. עולים חדשים משתזפים פחות מילידי הארץ דור שני – 35.% מהעולים החדשים השתזפו בשנה האחרונה לעומת 45.7% מילידי הארץ.

השוואה בינלאומית – טבלה 1: שכיחות הדיווח על השיזוף בשנה האחרונה לפחות פעם אחת (באחוזים):

מדינה

18-34

35-54

55 ומעלה

ישראל

51.9

33.2

26.7

שוודיה

90.7

85.3

85.8

בריטניה

53.1

48.5

52.6

ארה"ב

50.0

40.8

25.0

גרמניה

68.5

62.2

31.0

באופן כללי ניתן לומר שהצעירים נוטים להשתזף יותר בהשוואה למבוגרים יותר, רק כשליש מהאוכלוסיה בישראל משתזפת לפחות פעם בשנה לאחר גיל 34 ובגילאים הצעירים יותר כמחצית מהמרואיינים דיווחו שהם משתזפים לפחות פעם בשנה.

בשוודיה וגרמניה אחוז המדווחים על שיזוף הוא הגבוה ביותר (מדינות צפוניות יותר), ואילו בבריטניה וארה"ב שיעורי המשתזפים קרובים לשיעורים בישראל.

כ-40% מהישראלים הפנימו כי השימוש בקרם הגנה הוא חלק משגרת היום יום שלהם

בקרב נשים ישראליות קיימת מודעות גבוהה באופן משמעותי ביחס לגברים: 51.5% מהנשים הפכו את השימוש בקרם הגנה לחלק משיגרת יומן, לעומת 29.8% מהגברים בלבד.

מי אינו משתמש בקרם הגנה כחלק משגרת היום יום?

השוואה בינלאומית - טבלה 3: שכיחות הדיווח על אי הסכמה עם המשפט "קרם הגנה זה חלק משגרת היום יום שלי": (באחוזים)

מדינה

18-34

35-54

55 ומעלה

ישראל

65.5

55.3

54.6

שוודיה

61.3

57.9

69.0

בריטניה

59.3

44.5

55.4

ארה"ב

48.3

51.7

35.9

גרמניה

71.4

59.8

78.3

הצעירים לא חושבים שקרם הגנה יקר, המבוגרים היו שמחים להוריד את המחיר:

מתוצאות הסקר בישראל עולה כי 64.7% מהישראלים אינם סבורים שקרם הגנה הינו מצרך יקר: 68% מהגברים ו-62% מהנשים. עם זאת, בעלי הכנסה נמוכה מ-7000 ₪ סבורים כי מחיר קרם ההגנה גבוה.

השוואה בינלאומית - טבלה 2: שכיחות הדיווח על אי הסכמה עם המשפט "בשבילי להשתמש בקרם שיזוף זה יקר": (באחוזים)

מדינה

18-34

35-54

55 ומעלה

ישראל

74.1

64.0

53.9

שוודיה

32.5

37.9

38.6

בריטניה

45.8

53.0

56.4

ארה"ב

69.0

55.6

74.4

גרמניה

67.3

78.2

82.6

רוב הציבור אינו חושב שהמחיר הינו בעיה בשימוש בקרם הגנה. יחסית בישראל המחיר אינו מהווה בעיה בהשוואה למדינות אחרות.

האם ישראלים עדיין סבורים שלהשתזף זה בריא?

כמעט 30% מהירושלמים מזדהים ברמה כלשהי עם המשפט "להשתזף זה בריא", זאת לעומת 26% מהחיפאים ותושבי הצפון, 18% מתושבי תל אביב והסביבה ו-10% מתושבי אזור השרון. בקרב בני 35-54 רמת הידע הגבוהה ביותר: 81.1% ידעו שלהשתזף זה לא בריא, לעומת 77.8% מבני 18-34 ו-76.3% מבני 55 ומעלה.

השוואה בינלאומית - טבלה 4: שכיחות הדיווח על אי הסכמה עם המשפט "להשתזף זה בריא": (באחוזים)

מדינה

18-34

35-54

55 ומעלה

ישראל

77.8

81.1

76.3

שוודיה

23.6

26.0

22.4

בריטניה

44.6

54.7

50.9

ארה"ב

56.1

71.6

64.1

גרמניה

47.9

60.2

69.6

המודעות בישראל גבוהה מאד לעובדה ששיזוף אינו בריא באופן כללי וגם בהשוואה למדינות אחרות, בשוודיה המודעות לנזקי השיזוף והשפעתם על הבריאות הם הנמוכים ביותר.

למרות זאת, מחצית מהישראלים חושבים שהם נראים טוב יותר כשהם שזופים

52% מהישראלים ממוצא מערבי סבורים שהם נראים טוב יותר כשהם שזופים, לעומת 40% בלבד מהישראלים ממוצא מזרחי. מצבנו טוב יותר משל השבדים:

השוואה בינלאומית - טבלה 5: שכיחות הדיווח על אי הסכמה עם המשפט "אני נראה טוב יותר כשאני שזוף": (באחוזים)

מדינה

18-34

35-54

55 ומעלה

ישראל

45.9

49.4

46.2

שוודיה

6.4

9.6

12.2

בריטניה

9.8

15.7

7.3

ארה"ב

12.3

28.4

23.1

גרמניה

20.8

8.4

17.4

כמחצית מהציבור הישראלי חושב שנראים טוב יותר כאשר שזופים. במדינות האחרות, אחוז גבוה יותר מאמין ששיזוף מוסיף למראה הטוב. בשוודיה כמעט כל הציבור חושב ש"שזוף זה יפה" .

פחות ישראלים מאמינים שגורלם בידיהם

למרות הידע הנרחב בנושא מודעות לנזקי השמש, עדיין רק כ-36% מהישראלים מאמינים שהם יכולים לשלוט במידה רבה על הסיכון שלהם לפתח סרטן העור. 23% סבורים שהיכולת שלהם לשלוט על הסיכון בינונית ו-27% מאמינים שאין להם שום שליטה על הסיכון. 41.5% מבעלי השכלה אקדמאית מאמינים ביכולתם לשלוט על הסיכון במידה רבה, לעומת 33.7% בלבד מבעלי השכלה עד תיכונית.

השוואה בינלאומית - טבלה 6: שכיחות הדיווח על האפשרות החיובית לשליטה על הסיכוי לפתח סרטן עור מלנומה: (באחוזים)

מדינה

18-34

35-54

55 ומעלה

ישראל

35.6

38.7

35.9

שוודיה

50.2

55.5

53.6

בריטניה

50.0

51.1

43.6

ארה"ב

61.4

35.3

56.4

גרמניה

75.0

86.7

56.5

רק כשליש מהציבור בישראל מאמין שיש לו יכולת שליטה גבוהה על סיכוייו לפתח מלנומה. במדינות אחרות האמונה בשליטה גבוהה בהרבה מאשר בישראל.

 

 © כל הזכויות שמורות לאגודה למלחמה בסרטן בישראל