לתרומה

דף הבית
הודעות הדוברת

הנחיות והמלצות האגודה למלחמה בסרטן לנשים למניעה, איבחון מוקדם של סרטן השד ושמירה על אורח חיים בריא

25/09/2016

מצורפת תמונה

לינקים לסרטוני וידאו בסוף

 

הנחיות והמלצות האגודה למלחמה בסרטן לנשים למניעה, איבחון מוקדם של סרטן השד ושמירה על אורח חיים בריא

לרגל חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד אשר מצוין בישראל ובעולם בחודש אוקטובר

 

חודש המודעות לסרטן השד

 

סרטן השד היא מחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב נשים ברחבי העולם. ההערכה היא שבכל שנה מתגלים 1.7 מיליון מקרים חדשים של סרטן השד. גם בישראל סרטן השד היא המחלה השכיחה ביותר בקרב נשים, ומדי שנה מאובחנות יותר מ-5,000 חולות חדשות. כ-90% מהחולות עשויות להחלים ממחלתן הודות לגילוי המחלה בשלב מוקדם. שמירה על אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית, משקל גוף תקין, תזונה בריאה, הגבלת אלכוהול והימנעות מעישון, יכולים להפחית את הסיכון לחלות. הוכח מדעית כי הנקה מפחיתה את הסיכון של האם לחלות בסרטן השד, ועל כן מומלץ להניק. טיפול הורמונלי חלופי להקלת תסמיני גיל המעבר עלול להעלות במעט את הסיכון לחלות בסרטן השד, השחלה והרחם. חשוב להתייעץ עם רופא הנשים על יתרונות וחסרונות הטיפול.

 

לרגל חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד אשר מצוין בישראל ובעולם במהלך כל חודש אוקטובר מעניקה האגודה למלחמה בסרטן המלצות והנחיות לנשים מניעה ואיבחון מוקדם של סרטן השד וקוראת לנשים לעודד נשים אחרות לקבל אחריות על בריאות ולשתף אותן במידע בנושא בפייסבוק, בווטסאפ, בארוחות המשפחתיות ובעבודה:

 

הגבירי את הפעילות הגופנית

bul3 עוד ועוד מחקרים מוכיחים כי קיים קשר בין פעילות גופנית לירידה בסיכון לחלות בסרטן השד, בעיקר אחרי גיל המעבר.

 

bul3 מעריכים כי חוסר בפעילות גופנית גורם ל-16-10% ממקרי סרטן השד.

הפעילות הגופנית מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השד, גם ללא קשר לגורם הסיכון הקשור למשקל הגוף.

 

bul3 הקשר בין פעילות גופנית ובין הפחתת הסיכון לסרטן השד חזק יותר כאשר הוא מתקיים במשך כל החיים, אולם הוא יועיל גם אם הפעילות הגופנית תתחיל בכל שלב בחייך.

 

bul3 כיום ידוע כי פעילות גופנית יעילה גם בהפחתת הסיכון לחזרת המחלה, למי שהתמודדה עם סרטן השד.

עשי זאת בדרך שלך - בחרי פעילות גופנית שאת אוהבת ושלבי אותה באורח החיים שלך.

 

bul3 התייחסי לזמן האימון כאל פגישה מיוחדת, וצייני זאת ביומנך, כפי שאת קובעת פגישת עבודה או בילוי עם חברים.

 

bul3 נסי לכלול בשגרת החיים שלך גם פעילות גופנית מתונה, כגון הליכה מהירה, עלייה במדרגות בכל הזדמנות אפשרית, טיול עם הכלב, ירידה מהאוטובוס תחנה אחת לפני התחנה הקבועה וכדומה.

 

טיול  עם כלב

 

 

bul3 התחילי לאט, עשי כפי יכולתך ובהדרגה נסי להגביר את העצימות, את זמן הפעילות ואת התדירות. מומלץ להגיע לשילוב של 30 דקות של פעילות גופנית ברוב ימות השבוע.

 

bul3 במקום להיפגש עם חברה בבית קפה או במסעדה, נסו לתאם הליכה משותפת - ונהלו את השיחה תוך כדי צעידה.

 

bul3 תוכלי להיעזר בתגמולים וחיזוקים, עבור כל יעד שתשיגי, פנקי את עצמך במשהו מיוחד, חזיית ספורט חדשה, טייץ צבעוני, בקבוק מים רב שימושי וכדומה.

 

בחרי בתזונה בריאה

bul3 מחקרים לא הוכיחו בוודאות קשר בין סוגי מזון מסוימים לבין הסיכון לחלות בסרטן השד, אך נמצא כי תזונה בריאה ומאוזנת יכולה להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד.

 

bul3 תפריט יומי מאוזן, שמשמעו צריכת שומן שאינה עולה על 30 אחוז מהצריכה היומית, שילוב ירקות ופירות, אכילת דגנים מלאים והגבלת בשר אדום ובשר מעובד, יגדיל את הסיכוי שלך ליהנות מבריאות טובה ומאנרגיה רבה יותר.

 

bul3 צריכת אנרגיה גבוהה, בייחוד בשילוב עם הוצאה נמוכה של אנרגיה, מובילה לעודף משקל ולהשמנה המגבירים את הסיכון לחלות בסרטן השד.

 

bul3 שני בהדרגה את ההרגלים ובחרי בתזונה בריאה ומאוזנת, הכוללת את כל אבות המזון, סיבים תזונתיים, ירקות ופירות.

 

bul3 כשאת מתלבטת מה לאכול, בחרי באפשרויות הבריאות.

 

bul3 הימנעי מאכילת מזונות עתירי קלוריות, עשירים בסוכר, בשומן ובמלח.

בדקי את ההרכב התזונתי על גבי התווית, ושימי לב לרשימת הרכיבים, לתכולת השומן, הסוכר ולגודל המנה.

 

bul3 המעיטי בצריכת בשר אדום ומזון מעובד, מעושן, מטוגן ומשומר.

 

bul3 המעיטי בצריכת אלכוהול.

 

bul3 שתי מים והגבילי צריכת משקאות ממותקים בסוכר ובממתיקים מלאכותיים.

 

הקפידי על משקל גופך

bul3 עודף משקל וחוסר פעילות גופנית אחראים ל-33-25% ממקרי סרטן השד.

 

bul3 שמירה על ערכי מדד מסת גוף (BMI) שבין 18.5 ל-24.9 חשובה להפחתת הסיכון של נשים לחלות בסרטן השד.

 

bul3 עודף משקל (מדד מסת גוף של 25 או יותר) או השמנת יתר (ערך BMI של 30 או יותר) הם גורמים חשובים המובילים לסיכון גבוה להופעת סרטן שד לאחר גיל המעבר.

 

bul3 בני אסטרטגיית בריאות, הכוללת פעילות גופנית ותזונה מאוזנת היטב.

 

bul3 אכלי את כמות המזון המתאימה לגופך כדי לשמור על משקל תקין.

 

bul3 דאגי שהצלחת שלך תהיה תמיד צבעונית: ירקות ופירות מוסיפים צבע לצלחת, ולכל צבע - יתרונות בריאותיים משלו.

 

bul3 שמרי על ה-BMI  שלך ברמות שבין 18.5 ל- 24.9 לאורך כל חייך הבוגרים.

באינטרנט תמצאי מחשבוני מדד מסת גוף פשוטים לשימוש.

 

bul3 מדידת היקף מותניים הוא כלי יעיל להערכת שומן בטני - היקף מותניים גבוה מ-80 ס"מ (לנשים), מהווה גורם סיכון.

 

bul3 מדד יעיל נוסף הוא היחס שבין היקף המותניים להיקף הירכיים - יחס גבוה מעיד על הצטברות שומן באזור מרכז הגוף.

 

bul3 ניתן לפנות לדיאטנית קלינית מוסמכת אם את מתקשה להתמודד עם השינוי התזונתי בכוחות עצמך או לפורום תזונה הנמצא באתר האגודה למלחמה בסרטן בלינק הזה.

 

הפחיתי ככל האפשר את גורמי הסיכון המוכרים לסרטן השד

bul3 כיום ידוע כי ניתן להפחית את הסיכון לתחלואה ולתמותה מסרטן על ידי אימוץ אורח חיים בריא - ביצוע פעילות גופנית, הקפדה על תזונה בריאה ומאוזנת ושמירה על משקל גוף תקין.

 

bul3 מחקרים רבים מצביעים על גורמי סיכון הקשורים במחלות הסרטן - עישון, אלכוהול, חשיפת יתר לשמש, חשיפה לחומרים הידועים כמסרטנים.

 

bul3 עישון מעלה את הסיכון לחלות במחלות סרטן שונות, בהן סרטן השד. הימנעות מעישון סיגריות, ומוצרי טבק בכלל, כולל נרגילה, תפחית את הסיכון לחלות. נמצא במחקרים כי העישון מקצר את תוחלת החיים בכ-10 שנים!

 

bul3 הסיכון להתפתחות של סוגי סרטן שונים עולה עם העלייה בכמות האלכוהול הנצרכת על בסיס קבוע.

 

bul3 כאשר את עורכת קניות בסופרמרקט או מזמינה מנה במסעדה, זכרי את גורמי הסיכון, והימנעי ממזון מעובד, מטוגן, מלוח, משומר ומעושן. בחרי באפשרויות הבריאות יותר.

 

bul3 מצאי את האיזון המתאים לך בין תזונה לפעילות גופנית.

 

bul3 הימנעי מאימוץ דפוסי התנהגות העלולים להגביר את הסיכון לחלות בסרטן, כגון עישון, חוסר פעילות גופנית, השמנת יתר וצריכת אלכוהול.

 

bul3 אמצי אורח חיים בריא יותר, הכולל תפריט מאוזן והגבלת שתיית אלכוהול (עד כוסית ליום).

 

אם מלאו לך 50 - אל תשכחי לבצע בדיקת ממוגרפיה

bul3 ממוגרפיה היא בדיקת הדמיה הנחשבת היום לשיטה הטובה ביותר לזיהוי גידול סרטני בשד בשלב מוקדם, לפני שניתן לזהות אותו במישוש.

 

bul3 בישראל יזמה, האגודה למלחמה בסרטן תוכנית סריקה בממוגרפיה לנשים הנמצאות בסיכון רגיל, המופעלת יחד עם משרד הבריאות בשיתוף כל קופות החולים, במסגרתה נשלח אליהן זימון לביצוע הבדיקה. לאחרונה דווח כי שיעור ההיענות לביצוע הבדיקה בישראל הוא מהגבוהים במדינות ה-OECD.

 

bul3 מומלץ לכל אישה מגיל 50 ומעלה לעבור בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים.

 

bul3 שאלי את רופא המשפחה על התוכנית הלאומית לאבחון מוקדם של סרטן שד הנהוגה בישראל, שיזמה האגודה למלחמה בסרטן.

 

bul3 הכירי היטב את שדייך. אם את מבחינה בשינוי או בדבר חריג בשד, כגון התקשות או גוש בשד, הפרשה מהפטמה או ציור ורידים מוגבר שנוצר בעור השדיים -  פני מיד לרופא המשפחה ודרשי לברר את טיבו.

 

bul3 ניתן לבצע בדיקה תקופתית אצל רופא מומחה בבדיקת שד (יש לציין, כי לימוד הטכניקה של בדיקת שד ידנית שהייתה מקובלת בעולם עד 2002 לא הוכחה כמפחיתה את התמותה מסרטן השד).

 

bul3 אם קרובת משפחה שלך (אם או אחות) חלו בסרטן שד, הקפידי על ביקורות מעקב קבועות אצל כירורג שד.

 

bul3 לנשים בסיכון גבוה מומלצת בדיקת ממוגרפיה מגיל 40 אחת לשנה, או בהתאם להמלצות הרופא.

 

bul3 נשאיות המוטציה הגנטית BRCA1/2 ונשים בקבוצות סיכון נוספות, זכאיות פעם בשנה לסריקת MRI, בהתאם להמלצות משרד הבריאות. כל הבדיקות כלולות בסל הבריאות.

 

bul3 אם במשפחתך סיפור משפחתי של תחלואה בסרטן השד, חשוב שתבצעי ייעוץ ובירור גנטי.

 

bul3 תוכנית הסיכוי שבסיכון של האגודה למלחמה בסרטן הוקמה בסיוע קרן NCF

(The Northern Charitable Foundation) ובשיתוף הקונסורציום הישראלי לאבחון גנטי של סרטן שד ושחלה, במטרה לסייע בביצוע הבירור. באתר האגודה למלחמה בסרטן ניתן למלא שאלון קצר לבירור נטייה גנטית לחלות בסרטן שד ושחלה

לקבלת העלון הסיכוי שבסיכון או עלון בנושא איבחון מוקדם פני בשיחת חינם לטלמידע  של האגודה למלחמה בסרטן המאויש 24 שעות ביממה בטל 1-800-599-995.

 

bul3 לאגודה למלחמה בסרטן פורום מיוחד בנושא נשאיות גנטיות ונשים בסיכון גבוה לחלות בסרטן השד והשחלות הנמצא בלינק הזה.

 

bul3 עודדי נשים אחרות לקבל אחריות על בריאות השד ולאמץ אורח חיים בריא

הבחירות שאת מבצעת כיום, יכולות להשפיע על בריאות השד שלך בעתיד. התחילי לבצע בחירות אחראיות בחיי היומיום.

 

bul3 שתפי את חברותייך והנשים הקרובות אלייך, בפייסבוק, בווטסאפ בארוחות משפחתיות בעבודה ועודדי אותן לנהל אורח חיים בריא יותר.

 

bul3 היכנסי לאתר האגודה למלחמה בסרטן כדי ללמוד עוד על מניעה ואבחון מוקדם וכן לפורום סרטן השד הנמצא בלינק הזה ולפורום תזונה הנמצא בלינק הזה.

 

המידע מבוסס על החוברת, לבחור בריא - בריאות השד נתונה בידייך, שנכתבה על ידי האגודה למלחמה בסרטן. ניתן לקבלה ללא תשלום במוקד הטלמידע של האגודה למלחמה בסרטן המאויש 24 שעות ביממה כמו גם מענה על שאלות, עלוני מידע בנושא איבחון מוקדם של סרטן השד, מידע על הטיפולים השונים לסרטן השד, שרותי תמיכה לחולות, ייעוץ מיני ופוריות למתמודדות עם סרטן השד, מידע על מחקרים קליניים בתחום סרטן השד ועוד לטלפון שמספרו  1800-599-995

בברכה,

נאוה עינבר

דוברת

האגודה למלחמה בסרטן

5225387 - 050

nava@navainbar.co.il