בשבוע שבין ה- 12.6 עד ה-18.6 (כולל) תפתחנה ברחבי הארץ מאות מרפאות בסניפי קופות החולים לבדיקות עור חינם - במסגרת שבוע המודעות לסרטן העור שיזמה האגודה למלחמה בסרטן
לחצו כאן לרשימת מרפאות הבדיקה
1,580 ישראלים מאובחנים בשנה עם מלנומה ממאירה של העור
196 מתים מהמחלה
מלנומה ומגדר - בקרב נשים התחלואה במלנומה חודרנית במגמת ירידה. - גברים מובילים בשיעור התחלואה ומאובחנים בגיל מבוגר יותר.
485 (כשליש) מהמאובחנים מתגלים בשלב הממוקד - המוקדם מאד, המאפשר ריפוי של למעלה מ-90%. ילידי ישראל מובילים באבחנה בשלב מוקדם במיוחד זה.
מ-1980 חלה במצטבר עליה של פי 20 בנשים ופי 14 בגברים, בשיעור המאובחנים בשלב הממוקד - בקרב גברים חלה יציבות בשנים האחרונות ובקרב נשים נמשכת מגמת עליה מתונה.
שיעורי הריפוי עלו ל-88% בגברים ו-91% בנשים
מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "הודות למאמצי ההסברה המתמשכים של האגודה למלחמה בסרטן להעלאת המודעות, רואים עליה עקבית בשלב הגילוי המוקדם. בהתאם לכך, ויחד עם שיפור דרכי הטיפול, חלה עליה גם בשיעורי ההישרדות. בשבוע הקרוב יפעלו מאות תחנות בדיקה חינם ברחבי הארץ, בשיתוף כל קופות החולים. היו חכמים בשמש וקבעו תור לבדיקה.
האגודה למלחמה בסרטן מזכירה: חכם בשמש® - בכל יציאה לשמש יש להיעזר בכל אמצעי המיגון.
למעלה מחצי מיליון מקרי סרטן העור בעולם קשורים בשימוש במיטות שיזוף. מסמך מיוחד: כל הטענות המטעות בנוגע למיטות שיזוף ומולן - העובדות המדעיות.
דו"ח חדש של רישום הסרטן הלאומי של משרד הבריאות, עם עדכוני תחלואה ותמותה לשנת 2014, שמציגה פרופ' ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות:
כ-6,600 מחלימים ממלנומה ממוקדת וחודרנית חיו בסוף 2014 בישראל.
על פי ההשוואות הבינלאומיות המעודכנות ביותר, ישראל ירדה מצמרת המדינות המובילות בהיארעות מלנומה. בעוד ישראל הייתה בעבר במקום השלישי בעולם, אחרי אוסטרליה וניו-זילנד, כעת, על פי נתוני הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) לשנת 2012, ישראל מדורגת במקום ה-13 עבור גברים ובמקום ה-20 עבור נשים בהתייחס ל-20 המדינות עם השיעורים הגבוהים ביותר בעולם. שיעורי ההיארעות הגבוהים ביותר, הן עבור גברים והן עבור נשים, נותרו באוסטרליה ובניו זילנד.
לחצו כאן לקריאה מפורטת של הנתונים
שיעור מאובחנים במלנומה חודרנית ל- 100,000
גיל אבחנה ממוצע במלנומה חודרנית
מגמות מ-1994 - שיעור המאובחנים במלנומה חודרנית
אבחון בשלב ממוקד
שיעורי הישרדות ממלנומה חודרנית
גברים
14.2
64.2
מגמת העליה בהיארעות התמתנה מקצב שנתי של 5.4% ל-0.9%
6.1 ל-100,000 (פי 20 במצטבר משנות ה-80)
88.3%
נשים
10.6
61.2
מגמת העליה התהפכה מקצב עליה שנתי של 3.9% לירידה של 0.4%
5.5 ל-100,000 (פי 14 במצטבר משנות ה-80)
90.6%
במסמך המתפרסם בימים אלו לרשויות הבריאות וקובעי המדיניות, מפרט ארגון הבריאות העולמי אסטרטגיות להגבלת שימוש במיטות שיזוף, ותוכניות התערבות להעלאת המודעות לסכנות שבשיזוף מלאכותי. זאת במטרה להניע ממשלות לפעול בתחום.
מיטות שיזוף פולטות קרינה אולטרה סגולה הגורמת לנזקים בריאותיים מצטברים, לטווח ארוך. חשיפת יתר לקרניים אלה עלולה לגרום לפגיעה בעיניים או בראייה, לפריחה, להתקמטות מוקדמת של העור, לריבוי כתמים על העור ונגעים קדם סרטניים, ולסיכון ממשי לחלות בסרטן העור ומלנומה.
"על מנת להיות אפקטיביים חייבים להכיר את הטיעונים של המצדדים לטובת השימוש במיטות שיזוף ולהיות מוכנים עם תשובות מבוססות על עובדות מדעיות", נכתב בדו"ח, שמירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, הייתה שותפה לעריכתו. אז מה הטענות הנפוצות בנוגע למיטות שיזוף ואיך עונים עליהן?
הטיעון
העובדות למענה מבוסס
ויטמין D
מיטות שיזוף מסייעות בייצור ויטמין D החיוני לשלד ולשרירים.
מיטת שיזוף אינה הדרך האפקטיבית לייצור ויטמין D. ברוב מדינות העולם מספיקה חשיפה קצרה (של כ-10 דקות) לאור השמש כדי להגיע לרמות הויטמין שהגוף צריך. למי שסובל מחסר בויטמין D מומלץ תוסף תזונה.
שיזוף מבוקר
מיטות שיזוף בטוחות יותר מיציאה לשמש כיוון שהחשיפה מבוקרת, ורוב החשיפה היא לקרינת UV-A הניתנת לשליטה.
הטיעון מיושן, 'שאריות' מתקופה בה סברו שקרינת UV-A היא קרינה בטוחה. בפועל, המשתמשים במיטות שיזוף עלולים להיות חשופים לקרינה חזקה יותר מזו של השמש.
שיזוף מהווה הגנה לפני חופשה בשמש
מיטת שיזוף היא הדרך הבטוחה לפתח שיזוף, שיגן מכוויות בזמן חשיפה לא מבוקרת לשמש בחופשה.
שיזוף מספק הגנה מועטה ביותר מפני כוויות וקרינת שמש - כולל פגיעות ב-DNA. מחקרים מצאו שמדובר בהגנה הזהה לזו שבמסנן קרינה עם SPF 3. כמו כן, אין הגנה מפני כוויות, שהן גורם הסיכון למלנומה, וייתכן שהסיכון לכוויות אף יעלה, בשל תחושת בטחון מוטעית.
יתרונות קוסמטיים מידיים
מיטות שיזוף מספקות לעור מראה בריא ואחיד בתוך דקות.
לטווח המיידי השיזוף המלאכותי אכן מספק מראה אחיד. אולם, האפקט המיידי מתפוגג ובתוך זמן קצר, הפגמים חוזרים להיראות, מה שמעורר באנשים מוטיבציה ללכת שוב למיטת שיזוף. שיזוף מלאכותי באופן קבוע לאורך כל השנה מעלה סיכון להזדקנות מוקדמת של העור ולסרטן העור.
תחושות פסיכולוגיות
שימוש במיטת שיזוף בעל השפעה חיובית בטיפול באנשים עם הפרעה רגשית-עונתית (SAD)
זוהי טענה שקשה לסתור כיוון שהיא מתייחסת לתחושה סובייקטיבית של אדם. ייתכן שאנשים מרגישים שהם בעלי מראה בריא לאחר שימוש במיטת שיזוף, מה שמשפר את הרגשתם וייתכן שאופייטים נוצרים במוח במהלך הטיפול, מה שנותן תחושה טובה יותר ועלול להוביל להתמכרות. לגבי טיפול בהפרעה רגשית-עונתית, טיפול באור (לא בקרינת UV) הוא טיפול עדיף בהפרעה זו.
שיזוף אינו כוויה
רק כוויה פוגעת בעור. כאן מדובר בשיזוף בלבד
שיזוף הוא סימן לכך שהעור נפגע מקרינת UV וודאי שאינו סימן לתהליך בריא. שיזוף מוביל להזדקנות מוקדמת של העור ומעלה סיכון לסרטני עור ולפגיעה ב-DNA. כל חשיפה לקרינת UV , מהשמש או ממיטת שיזוף, מעלה סיכון לסרטן העור.
מחקר שפורסם לאחרונה, בדק מהו אמצעי ההגנה היעיל יותר מפני השמש - שימוש בשמשיות חוף או במסנני קרינה.
חוקרים מניו ג'רזי וניו יורק, ביקשו לבדוק את מידת ההגנה שמספקת שמשיית חוף סטנדרטית בהשוואה לקרם הגנה עם מקדם הגנה גבוה, בזמן אמת. זאת לאור המידע הקיים לפיו הצללה באמצעות שמשייה חוסמת את המגע הישיר של קרני ה-UV עם העור, אך העור עדיין נותר חשוף להחזר של קרני ה-UV מהחוף ולקרינת UV שאינה ישירה.
המחקר נערך באגם בטקסס, במיקום של 159 מטרים מעל גובה פני הים וכלל 81 משתתפים. תגובת העור לשמש נמדדה על פי סולם פיצפטריק, הנע בין 1 (תמיד נצרב בשמש ולעולם אינו משתזף) ל-6 (לעולם לא נצרב, משתזף בקלות). כל המשתתפים היו בעלי עור לבן, בדירוג 2 או 3 לפי סולם פיצפטריק והתבקשו לשהות בחוף האגם בין השעות 10:00-14:00 במשך 3.5 שעות בצהרי יום שמשי. עוצמת החזר קרני ה-UV מהחול נמדדה והייתה בין 7%-9%.
מחצית מהמשתתפים התבקשו לשהות תחת שמשייה ומחציתם התבקשו למרוח על עורם קרם הגנה בעל מקדם הגנה 100SPF העמיד במים לאורך 80 דקות, על פי ההוראות: בנדיבות, 15 דקות לפני החשיפה לשמש, ובהמשך מדי שעתיים או בהתאם לצורך. 22-24 שעות לאחר החשיפה לשמש, התבצעה הערכה קלינית לנוכחות כוויות שמש בדרגות שונות בשבעה אזורים בגוף שהיו חשופים לשמש - פנים, ידיים, רגליים, אזור עצמות החזה והעורף.
מהממצאים עלה כי קבוצת המשתתפים ששהו תחת שמשייה נכוו באופן משמעותי יותר מקבוצת המשתמשים בקרם הגנה, ביחס למצבם בתחילת הניסוי. בסה"כ נספרו 142 כוויות על גופם של משתתפי קבוצת השמשייה לעומת 17 כוויות על גופם של משתתפי קבוצת קרם ההגנה. על גופם של 78% ממשתתפי קבוצת השמשייה הופיעה אדמנת (אריתמיה, אדמומיות לא תקינה של העור) באזור אחד או יותר בגוף, לעומת 25% ממשתתפי קבוצת קרם ההגנה.
החוקרים מציינים כי שימוש בלעדי באחד מאמצעי ההגנה מהשמש שנבדקו - קרם הגנה או שמשייה סטנדרטית, אינו מספק הגנה טובה דיה מהשמש. וכי יש חשיבות רבה להסברה נכונה לציבור על התנהגות נכונה בשמש ושילוב אמצעי הגנה שונים על מנת להקטין את הסיכון לחלות בסרטן עור.
המחקר פורסם בכתב העת JAMA Dermatology במהדורת מרץ 2017.
לחצו כאן לתקציר המחקר>
כוויות בעור הן גורם סיכון מוביל לסרטן העור בקרב צעירים. האגודה האמריקאית למלחמה בסרטן פרסמה החודש נתונים בנוגע להתנהגויות שהוכחו כקשורות בסיכון לסרטן.
מהנתונים עולה כי 56% מתלמידי התיכון האמריקאים נכוו מהשמש בשנה האחרונה, כ-13% מהאוכלוסייה הבוגרת בארה"ב לובשים ביגוד מתאים ביציאה לשמש למשך זמן של למעלה משנה, ו-15% בלבד חובשים כובע רחב שוליים.
מהשוואה לסקר עמדות והתנהגות שביצעה האגודה למלחמה בסרטן בישראל ב-2016, עולה כי 17% מבני הנוער בישראל, דיווחו על כוויה בשנה האחרונה לסקר. 46% מהישראלים יודעים שכובע הוא אמצעי הגנה כשיוצאים לשמש, ו-22% יודעים שיש צורך בביגוד מגן מתאים.
"חשוב לזכור שכל חשיפה לא בטוחה לשמש הישראלית מזיקה ומסכנת את האדם הנחשף לקרינת השמש, בייחוד ילדים", מדגישה ד"ר אביטל פאטו-בן ארי, מקדמת הבריאות באגודה למלחמה בסרטן. "לכן ההמלצה היא להתמגן בכל האמצעים, ולא רק בים או בבריכה, אלא גם כשיוצאים ברגל לסידורים, להליכה/ ריצה בפארק , לגן המשחקים עם הילדים, או כשיוצאים לעבודה. מומלץ לצאת רק בשעות הבטוחות (לפני 10:00 בבוקר ואחרי 16:00), עם ביגוד מתאים, כולל כובע רחב שוליים ומשקפי שמש, לחפש צל ולהשתמש במסנני קרינה בכמויות ובתדירות המומלצות".
האגודה למלחמה בסרטן מפיצה את מסרי "חכם בשמש"® במגוון דרכים, בהן: קמפיינים באמצעי התקשורת השונים, הפצת מאות אלפי חומרי הסברה, כרזות ומדבקות ואלפי הרצאות ופעילויות הסברה וקידום בריאות מגיל גן ולכל הגילאים.
סופר-פארם והמותג לייף נרתמים גם השנה לסייע לאגודה למלחמה בסרטן בקידום המאבק בסרטן העור: סופר-פארם תתרום שקל אחד ממכירת כל מוצרי ההגנה מהשמש של מותג LIFE. הכספים שתגייס סופר-פארם ישמשו לטובת פעילותה הענפה של האגודה למלחמה בסרטן במאבק בסרטן העור וקידום הדרכים למניעתו ואבחונו המוקדם.
ברשת גם יופצו עלוני הסברה שהופקו באדיבותה ושהוכנו על ידי האגודה בשיתוף עם אגף הרוקחות במשרד הבריאות ומומחים בתחום ונועדו להדריך את הציבור לשימוש נכון בתכשירי הגנה מהשמש.
האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף שירותי בריאות כללית, מכבי שירותי בריאות, מאוחדת, לאומית שירותי בריאות ומשרד הבריאות, מזמינים את הציבור לבדיקה חינם לגילוי מוקדם של סרטן העור בקופת החולים שלך.
מידע על נקודות הבדיקה יפורסם באמצעי התקשורת וכאן>
בדיקה שבכוחה להציל חיים! כך לדוגמה, ב"מכבי שירותי בריאות" חושפים כי בשבוע מודעות העור שנערך בשנה שעברה השתתפו קרוב ל-15,000 נשים וגברים, מניתוח הנתונים שנאספו בקופה באותו שבוע עולה כי ל-138 התגלה סרטן העור.
האגודה למלחמה בסרטן מזמינה את הציבור להתקשר לטלמידע® לקבלת מענה לשאלות וחומרי הסברה מתאימים - ללא תשלום: 1-800-599-995.